1999 - 2004

Vragen voor Minister van Onderwijs en Vorming, Marleen Vanderpoorten

25 February 2002

Schriftelijke Vraag over de Raad van het Pluralistisch Onderwijs

Vraag

Door de wet van 14 juli 1975 werd een Raad van het Pluralistisch Onderwijs opgericht.
Mag ik van de Minister vernemen of deze Hoge Raad nog functioneert?

Zo ja, welke waren zijn recente activiteiten en hoe is hij samengesteld?Zoniet, welke was de reden van zijn ontbinding? AntwoordDe raad voor het pluralistisch onderwijs werd in 1975 ingeschreven in de schoolpactwet en had als opdracht de uitbouw van een pluralistisch onderwijsnet, naast de bestaande netten, uit te bouwen en het werkelijk pluralistisch karakter van deze scholen te bewaken.In het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 (artikel 185) werd de Raad voor het Pluralistisch onderwijs opgeheven. De redenen hiervoor kunnen vooral worden teruggevoerd tot de vaststelling dat het pluralistisch onderwijs zich onder de hoede van de Raad voor het Pluralistisch Onderwijs nooit heeft weten te ontwikkelen tot een levenskrachtig onderwijs. Er werden maar twee scholen onder de hoede van de Raad voor het Pluralistisch Onderwijs ingericht. Men is bij afschaffing niet over één nacht ijs gegaan, en heeft zelfs een hoorzitting in de commissie Onderwijs van het Vlaams parlement gewijd aan de Raad voor het Pluralistisch Onderwijs. Voor uitgebreide besprekingen verwijs ik naar de stukken van het Vlaams parlement 451/1 en 451/11 (p. 91-92).Tegelijk stelde men vast dat er zich los van deze raad evoluties hadden voorgedaan in het onderwijs, die sterk tendeerden in de richting van pluralisme. Aangezien de Raad voor het Pluralisme klaarblijkelijk niet de aangewezen strategie is gebleken om het pluralisme in het onderwijs doorgang te doen vinden, werd consequent geopteerd voor de opheffing. Overigens hebben vijf leden van de Raad tegen artikel 185 van het decreet basisonderwijs beroep ingeleid bij het Arbitragehof. In het arrest nr 85/98 oordeelde het Arbitragehof dat daarbij op geen enkele wijze de gelijkheid of de vrijheid inzake onderwijs geschonden waren.