1999 - 2004

Vragen voor minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, Stevaert

23 July 2002

Schriftelijke Vraag over de juiste inhoud van de beslissing van de Vlaamse Regering van 19 juli 2002 over de toekomst van de regionale luchthavens Deurne en Oostende

Vraag

Op 19 juli 2002 nam de Vlaamse Regering een beslissing met betrekking tot de toekomst van de regionale luchthavens van Deurne en Oostende. Hieromtrent werd geen officiële persmededeling verspreid. Waarom gebeurde dit niet? Kan u mij mededelen wat de exacte inhoud is van de beslissing die door de Vlaamse Regering getroffen werd?

Antwoord

Er werd geen persmededeling verspreid omdat de beslissing de verdere uitvoering en verfijning omvat van beslissingen en standpunten die de Vlaamse Regering reeds eerder had genomen.

De Vlaamse Regering heeft beslist.

A. Met betreking tot de door BIAC voor de luchthaven Oostende ingediende rapporten:

1. dat deze rapporten een goed overzicht en een leidraad bieden voor de toekomstige investeringen in infrastructuur en de opvolging van de milieuproblematiek en de te nemen milieumaatregelen.

2. dat de door BIAC in het kader van de presentatie en verdediging van hun rapport voorgestelde "nieuwe denkpistes", nader dienen te worden onderzocht;

3. het door BIAC voorgestelde project tot aanleg, na 2013, van een tweede startbaan, overbodig te achten en als dusdanig niet te weerhouden

4. dat de nieuwe leiding van de luchthaven bovengenoemde punten dient op te nemen in haar opdracht

B. Met betrekking tot het door Ernst&Young E.T.M. voor de luchthaven Antwerpen (Deurne) ingediende rapport:

1. kennis te nemen van het rapport van Ernst&Young E.T.M., dat stelt dat de ondertunneling van de Krijgsbaan noodzakelijk is voor de toekomstige ontwikkeling van de luchthaven van Antwerpen en voor het garanderen van de veiligheid van de lucht- en grondoperaties op de luchthaven

2. dat de financiële middelen voor de ondertunneling van de Krijgsbaan deels door het Vlaamse Gewest en deels door derden moet worden geleverd;

3. dat de mogelijkheden en voorwaarden voor de valorisatie van de beschikbare luchthaventerreinen op de luchthaven Antwerpen verder moeten worden onderzocht;

4. de Vlaamse minister, bevoegd voor het economisch overheidsinstrumentarium, te gelasten:

4.1. de PMV opdracht te geven binnen de voorwaarden gesteld in het advies van de inspectie van financiën van 18 juli 2002, verkennende gesprekken te voeren met geschikte zakelijke partners om te komen tot voorstellen van mogelijke vormen van publiek private samenwerking voor de ondertunneling van de Krijgsbaan te Deurne

4.2. de PMV opdracht ge geven, in samenspraak met het kenniscentrum PPS, een voorstel uit te werken over de verwezenlijking van de ondertunneling van de Krijgsbaan te Deurne door middel van publiek private samenwerking. De resultaten van deze opdracht dienen binnen de 6 maanden door de Vlaamse minister, bevoegd voor het economisch overheidsinstrumentarium, aan de Vlaamse Regering te worden voorgelegd.

5. dat de nieuwe leiding van de luchthaven bovengenoemde punten mee dient op te nemen in haar opdracht