1999 - 2004

Vragen voor minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, Stevaert

14 September 1999

Schriftelijke Vraag over de geplande renovatiewerken aan de Antwerpse ring

Vraag

De afgelopen weekends vonden er werken plaats op de El9 tussen Merksem en Brasschaat. Ondanks de vele waarschuwingen in de media en de duidelijke richtlijnen op het traject, ontstonden er reusachtige files. Het voorgesteld alternatief parcours via de Liefkenshoektunnel werd zelden of niet gevolgd. Het handhaven van de tolheffing tijdens de werken is hieraan wellicht niet vreemd. Volgend jaar gaan de werken aan de Antwerpse ring van start.

Met het bovenvermelde proefstuk in het achterhoofd, rijst de vraag naar het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel tijdens deze werken. De maatregel zou een aantal weggebruikers overtuigen. Een gedeelte van de verkeersellende zou zo kunnen worden verholpen. Ik neem aan dat maatregelen om de verkeersellende op te vangen tijdens de komende werken aan de Antwerpse ring reeds worden voorbereid. Is het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel tijdens die werken, een maatregel die wordt overwogen ?
Zo ja, wat is de concrete regeling?
Zo neen, waarom niet?

Antwoord

Vooreerst kan ik meedelen dat er op dit ogenblik nog geen enkele principiële beslissing genomen is over de timing van de geplande renovatiewerken aan de Antwerpse ring. De stelling dat deze werken volgend jaar zullen worden uitgevoerd, is dan ook voorbarig.

Niettemin is het wel correct dat de renovatie nu reeds door mijn administratie wordt bestudeerd. De Vlaamse volksvertegenwoordiger zal begrijpen dat voor dergelijke ingrijpende werken een grondige voorstudie noodzakelijk is, gelet op de mogelijke consequenties voor de hele regio. De uitvoering van de werken zal in elk geval op grote schaal (zelfs internationaal) en ruim op voorhand worden bekendgemaakt, zodat alle betrokken partijen er voldoende lang op voorhand mee rekening kunnen houden.

De afdeling Wegenbouwkunde heeft een uitgebreid onderzoek van de draagkracht van de bestaande wegstructuur uitgevoerd. Op basis van de resultaten van dit onderzoek zijn er meerdere renovatiescenario's mogelijk, die elk hun voor- en nadelen hebben en die in mindere of meerdere mate een beroep moeten doen op een alternatieve route voor het verkeer. De voor- en nadelen van de verschillende scenario's worden op dit ogenblik door mijn administratie onderzocht. Vanzelfsprekend zal de verkeershinder een doorslaggevende factor zijn in de keuze voor één van de scenario's.

Zodra dit onderzoek is afgerond, zal mijn administratie mij een rapport bezorgen, niet alleen inzake de mogelijke uitvoeringsmodaliteiten, maar ook inzake de financieringsmoge- lijkheden. De kosten voor de renovatie zijn zeer omvangrijk (meer dan 1 miljard) en werden nog niet opgenomen in het meerjarenprogramma van Openbare Werken. Op basis van dit rapport zal ik een beslissing nemen over de timing en de uitvoeringswijze van de renovatie- werken.

Wat de vraag naar een mogelijke omleiding van het verkeer via de Liefkenshoektunnel betreft, moet ik meedelen dat ik hierop enkel kan antwoorden nadat er gekozen is voor één van de mogelijke renovatiescenario's. In elk geval wil ik nu reeds duidelijk stellen dat een tolvrije Liefkenshoektunnel slechts één aspect van de problematiek is. Rekening houdende met het knelpunt ter hoogte van de Leugenbergbocht (dat momenteel wordt weggewerkt),
bedraagt de capaciteit van een alternatieve route via de Liefkenshoektunnel maximaal 40.000 voertuigen per dag, terwijl het verkeer via de Kennedytunnel een veelvoud hiervan bedraagt. Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel kan dan ook niet meer zijn dan een onderdeel van een pakket van maatregelen om de verkeershinder ten gevolge van de wegenwerken te minimaliseren.
In het kader van het geheel van de te nemen verkeersmaatregelen (bv. het inschakelen van De Lijn of het gebruiken van de Liefkenshoektunnel als alternatieve route) zullen afspraken worden gemaakt met de betrokken partijen.