1999 - 2004

17 January 2002

Motie van aanbeveling tot besluit van het actualiteitsdebat over de verkeersveiligheid

Het Vlaams Parlement,

Gelet op
- Het actualiteitsdebat van woensdag 16 januari 2002 over de verkeersveiligheid in het Vlaams parlement; Overwegende
- de gewestelijke bevoegdheden voor het mobiliteitsbeleid;
- de versnippering van het verkeersveiligheidsbeleid over verschillende beleidsniveaus en over verschillende departementen;
- dat verkeersveiligheid in Vlaanderen een groter probleem is dan elders in België, en de onveiligheid zich hoofdzakelijk manifesteert op (gewestelijke) autosnelwegen en gewestwegen;
- dat de verkeersveiligheid in Vlaanderen sinds 1995 nauwelijks is toegenomen;
- dat minimaal 10% van de verkeersongevallen te wijten zijn aan de verkeersinfrastructuur en een nog groter aandeel zou vermeden kunnen worden mits een veilige verkeersinfrastructuur;
- dat de dringende noden voor een veilige verkeersinfrastructuur in de enge zin (doortochten, fietspaden, zwarte punten, rotondes,…) geraamd worden op minimaal 1,5 miljard Euro tot 2 miljard Euro;
- dat de gemeentebesturen kampen met lange procedures en administratieve rompslomp vooraleer zij iets aan de verkeersveiligheid op hun grondgebied kunnen doen;
- de noodzaak om een toekomstgericht verkeersveiligheidsbeleid te voeren;vraagt aan de Vlaamse regering
- via doorgedreven sensibiliseringscampagnes chauffeurs te wijzen op ieders verantwoordelijkheid in het verkeer;
- om in het Vlaams welzijnsbeleid ook werk te maken van slachtofferhulp voor verkeersslachtoffers, een groep die te vaak aan haar lot wordt overgelaten;
- om een investeringsplan op te stellen en voor te leggen aan het parlement voor infrastructuur beveiligende werken in enge zin (doortochten, fietspaden, zwarte punten, rotondes, onderhoud …); met dit plan moet een verkeersinfrastructuur op aanvaardbaar veiligheidsniveau worden gerealiseerd tegen 2010, mits hiervoor de nodige middelen worden voorzien;
- om méér te investeren in een toekomstgericht verkeersveiligheid, i.c. het uitbouwen van telematicatoepassingen (met inbegrip van de mogelijkheid om variabele snelheden aan te duiden) en het voortouw nemen met betrekking tot nieuwe technologieën zoals het ISA-systeem;
- om in de begroting een apart budget te voorzien waarmee zeer snel kleine veiligheidsbevorderende infrastructuurmaatregelen kunnen genomen worden, eventueel tijdelijk, in afwachting van structurele maatregelen die vaak erg veel tijd in beslag nemen omwille van streefbeeldstudies, rapporten, etc.
- om een administratieve vereenvoudiging door te voeren in het - goede - beleidsinstrument van de mobiliteitsconvenants, zodat de gemeentebesturen sneller en gemakkelijker effectieve maatregelen kunnen nemen voor de verkeersveiligheid;
- om er naar te streven om het volledige verkeersveiligheidsbeleid te integreren tot één homogeen bevoegdheidspakket op Vlaams niveau; in afwachting mag het gebrek aan integratie van de bevoegdheden geen alibi zijn om daadwerkelijk maatregelen te nemen, ieder moet zijn verantwoordelijkheid nemen op zijn terrein.