Vanaf september kunnen leerlingen uit de eerste en tweede graad secundair onderwijs terecht in de gloednieuwe LEGO® Haven Studio in het Havencentrum. Tijdens een workshop daagt een coach de jongeren uit om een LEGO® containerterminal te automatiseren. Met de hele klas simuleren ze zo de logistieke flow van een container in de haven. Deze opstelling is uniek in Vlaanderen.
Elk team van twee leerlingen krijgt een specifieke taak in de LEGO® Haven Studio: een containerschip lossen met een havenkraan, de containers op de terminal verplaatsen met een straddle carrier of een trein afladen met een reach stacker. Robots, die aangestuurd worden met de intelligente Mindstorms EV3-steen van LEGO® Education, brengen de logistieke flow van een container in beeld. Tijdens een sessie van een halve dag in de LEGO® Haven Studio verfijnen de leerlingen hun technische en digitale vaardigheden. Bovendien leren ze ook samenwerken en probleemoplossend denken.
Voorzitter Ludwig Caluwé licht toe: “De educatieve pakketten van LEGO® zijn ontzettend populair bij jongeren. Daar spelen we op in. In de allereerste LEGO® Haven Studio in Vlaanderen kunnen ze zelf programmeren, ze leren samenwerken in teamverband én ze leren ook nog eens de haven kennen. Het resultaat is een zeer toegankelijke STEM-activiteit die perfect aansluit bij de missie van het Havencentrum: jongeren enthousiast maken voor de haven en ze zin doen krijgen om er later aan het werk te gaan. Dit nieuwe aanbod legt duidelijk een link tussen studiekeuze en arbeidsmarkt.”
STEM in een havenjasje
Tijdens een workshop in de LEGO® Haven Studio ligt de focus op samenwerken in team om een uitdaging tot een goed einde te brengen. Er wordt gewerkt rond digitale vaardigheden en techniek. De studio past op die manier perfect in de faciliterende rol die de provincie wil spelen vanuit haar flankerend arbeidsmarkt- en onderwijsbeleid.
“Een recente studie van de Universiteit Antwerpen en de provincie Antwerpen over de toekomst van de arbeidsmarkt in de Antwerpse haven onderstreepte hoe belangrijk het is dat jongeren zo snel mogelijk digitale vaardigheden en professionele skills aanleren, zoals samenwerken in team en probleemoplossend denken. Voor het Havencentrum was dat de trigger om de LEGO® Haven Studio te ontwikkelen. Hiermee spelen we niet alleen in op het groeiend belang van STEM en techniek in het onderwijs, maar maken we ook een essentieel aspect van de haven, dat moeilijk rechtstreeks ervaren kan worden, inzichtelijk en toegankelijk,” verduidelijkt Ludwig Caluwé.
35.000 LEGO-stukjes
In deze indrukwekkende opstelling, die een hele zaal vult, zitten maar liefst 35.000 LEGO®-stukjes verwerkt. 24 leerlingen gaan er samen met één van de nieuwe coaches van het Havencentrum mee aan de slag. Het Havencentrum gebruikte voor zowel de opbouw als de programma’s materiaal van LEGO® Education.
Maciej Findlik, Head of Sales and Marketing van LEGO® voor Europa en Latijns-Amerika kwam dan ook speciaal voor de opening naar Antwerpen: “Bij LEGO® Education is het onze missie om elke student de mogelijkheden te geven om te slagen. We willen dit doen door hun zelfvertrouwen op te bouwen via praktijkgericht en spelend leren. Dat moet hen in staat stellen om levenslang succes te boeken. De Antwerpse LEGO® Haven Studio is een concrete toepassing van dat concept, gericht op alle scholen in Vlaanderen met leerlingen van 12 tot 16 jaar. Het project, dat fysiek en digitaal spel met elkaar verbindt, helpt leerlingen om vaardigheden te ontwikkelen op het gebied van kritisch denken, creativiteit, codering, samenwerking en communicatie. Leg godt! / Deens voor: Speel goed! /”
Open in september
Vandaag werd de LEGO® Haven Studio officieel geopend. Scholen kunnen nu al een workshop in de LEGO® Haven Studio boeken voor volgend schooljaar. Ze kunnen dan een halve dag experimenteren en de robots tot leven brengen. Wie dat wil, kan het programma nog een halve dag uitbreiden met een havenbezoek om zo meteen te zien hoe het er in het echt aan toe gaat.