De provincie Antwerpen verstuurt als eerste provincie in Vlaanderen alle belastingdocumenten voor bedrijven digitaal. Om de belastingdocumenten vanaf 2018 via e-mail, Zoomit of Doccle te krijgen, moeten ondernemingen zich voor 31 december 2017 aanmelden en registreren op het online belastingportaal. Lemmens Winkelinrichting uit Boechout deed dat deze week als eerste.
Foto: Copyright: Robin Fasseur voor provincie Antwerpen.
Ook de provincie Antwerpen is milieubewust en draagt haar steentje bij tot een efficiëntere samenleving en dienstverlening. Ondernemingen krijgen de mogelijkheid om vanaf 1 januari 2018 alle belastingdocumenten (aangifteformulier, aanslagbiljet, …) digitaal te ontvangen. Zo bespaart de provincie Antwerpen op papier, postzegels en personeel.
Gedeputeerde bevoegd voor financiën, Ludwig Caluwé is enthousiast. “Onze provincie kreeg meermaals de vraag wanneer de provinciebelasting bedrijven volledig digitaal zou gaan. Dit naar analogie met de provinciebelasting gezinnen. Nu neemt de provincie Antwerpen de volgende halte van de digitale sneltrein en starten we met het online belastingportaal bedrijven. Deze online dienstverlening is in de huidige samenleving een must voor iedere onderneming. Alles dient sneller en efficiënter te gaan. De provincie Antwerpen mist, na de lancering van het digitaal aanslagbiljet gezinnen, de digitale sneltrein voor de bedrijven dan ook niet.”
Lemmens Winkelinrichting uit Boechout registreerde zich, in aanwezigheid van gedeputeerde Ludwig Caluwé, als eerste onderneming in Vlaanderen om alle provinciale belastingdocumenten (aangifteformulier, aanslagbiljet, …) vanaf 2018 digitaal te krijgen.
Zaakvoerder Jan Lemmens: “Het is natuurlijk nooit fijn om belastingen te betalen, maar het is een goede zaak dat de administratie vereenvoudigd wordt. We werken alsmaar meer digitaal, en het is dan ook een logische stap dat we ook op die manier benaderd worden door de overheid. Ik hoop dat vele ondernemers ons voorbeeld volgen, en gebruik maken van dit online belastingportaal. De communicatie komt zo direct bij de juiste persoon in het bedrijf terecht, waardoor we administratieve rompslomp vermijden.”
De cijfers
De provincie Antwerpen telt zo’n 165.618 belastingplichtige ondernemingen, waarvan 101.318 vennootschappen en 64.300 zelfstandigen. De provinciebelasting bedrijven is een vestigingsbelasting. Dit betekent dat elke onderneming deze belasting verschuldigd is per afzonderlijke vestiging, die door hem/ haar wordt gebruikt en op het grondgebied van de provincie Antwerpen is gelegen. Jaarlijks worden er 177.137 vestigingen, waarvan 112.577 vestigingen vennootschappen en 64.560 vestigingen zelfstandigen, binnen de provincie Antwerpen belast.
Registreren kan vanaf nu
Vanaf nu kan iedere onderneming zich registreren op het online belastingportaal provincie Antwerpen, ontwikkeld in samenwerking met CIPAL Schaubroeck nv, om vanaf 2018 alle belastingdocumenten (aangifteformulier, aanslagbiljet, …) digitaal te krijgen via e-mail, Zoomit of Doccle. Het enige wat je als onderneming moet doen, is surfen naar de provinciale website: http://belastingen.provincieantwerpen.be/. Via de site kan je je als wettelijke vertegenwoordiger van je onderneming aanmelden om je onderneming vervolgens te registreren op het online belastingportaal van de provincie Antwerpen. Het aanmelden verloopt eenvoudig via eID en (draadloze)kaartlezer of via token. Wettelijke vertegenwoordigers van ondernemingen die hun digitale sleutels (eID en kaartlezer, token, …) nog niet hebben geactiveerd, dienen dit eerst bij CSAM éénmalig in orde te maken alvorens zij zich kunnen aanmelden en registreren op het online belastingportaal provincie Antwerpen.
Provinciebelasting gezinnen digitaal
Op 1 maart 2017 lanceerde gedeputeerde Ludwig Caluwé ook al het online belastingportaal provinciebelasting gezinnen. Registratie kan nog steeds via http://belastingen.provincieantwerpen.be/. Voor de burgers die niet beschikken over een kaartlezer, vanaf nu heb je ook de mogelijkheid om aan te melden via ‘token’.