Economie

16 October 2020

Provincie wil meer dynamische winkelstraten

Met het Europees project “Straat in het vizier” werkte de provincie Antwerpen 2,5 jaar intensief samen met Geel, Heist-op-den-Berg, Herentals, Hoogstraten en Mol om hun winkelstraten (nieuw) leven in te blazen.  Vrijdag 16  oktober namen alle partners en 80 geïnteresseerden deel aan het digitale slotevenement. Het resultaat, een set van methodieken, kan vanaf nu gebruikt worden door alle lokale besturen om hun winkelstraten uniek, gezond en leefbaar te houden. In het Europees vervolgproject ‘de 6 van de Kempen’, gaat de provincie samen met de vijf lokale besturen én Turnhout verder aan de slag om de Kempische steden als winkelkernen extra bekendheid te geven in Vlaanderen.

In 2018 al kampten heel wat middelgrote steden en gemeenten met uitdagingen op het vlak van detailhandel: winkels die uit het kerngebied naar de periferie trokken, een stijgende trend van online shoppen en meer beschikbare panden die niet duurzaam ingevuld raken. De provincie Antwerpen stapte daarom 2 jaar geleden samen met deze 5 gemeentes in het Europees project “Straat in het vizier”.

In elke deelnemende stad/gemeente werd één straat tot een zogenaamde concept street uitgeroepen. Alle betrokkenen (handelaars, eigenaars, bewoners, ontwikkelaars, lokale overheid, provinciebestuur, middenveldorganisaties, externe experts,…) staken de koppen bij elkaar om op zoek te gaan naar een nieuwe en unieke identiteit voor de straat. Samen stippelden ze ook een parcours met acties uit om die identiteit uit te dragen.

De 5 pilootgemeenten werden tijdens het project regelmatig samengebracht om ervaringen uit te wisselen. Verdere promotie bij alle lokale besturen in de provincie Antwerpen, en bij uitbreiding in Vlaanderen, is een volgende stap.

De 5 concept streets: probleem en oplossing

Geel: Nieuwstraat-Markt-Pas
Bezoekers vonden hun weg niet in het kernwinkelgebied. Niet van de parkings naar de winkelstraten en ook niet tussen de winkelstraten onderling. Het winkelcentrum werd ervaren als ‘grijs’ en ‘saai’.

In Geel werd ondertussen kleurrijke, originele signalisatie aangebracht van parkings naar winkelstraten en tussen de winkelstraten zelf. Ook sieren grote kleurrijke belevingsaccenten enkele prominente gevels.

Heist-op-den-Berg: Bergstraat

De Bergstraat was een lange winkelstraat zonder beleving en accenten; een slijkparking en onveilige voetgangerszone waren doornen in het oog en de gratis parking in de Vlinderstraat en de weg naar de Bergstraat waren volledig onbekend.

De Bergstraat kreeg een nieuwe huisstijl; straatbeschildering, banners, vitrinestickers en grote pijlen gaven een extra touch.

Herentals: Zandstraat

De ingang van de straat was onduidelijk en er was geen verbinding tussen het eerste en tweede deel van de Zandstraat. Dit werd opgelost door de Zandstraat in een nieuw jasje te steken met banners en overspanningen gebaseerd op het ‘nieuwe’ DNA. Enkele selfieproof hotspots werden geplaatst, de straat werd vergroend en 2 XXl-bomen vormen voortaan de ingangspoort van de Markt.

Hoogstraten: Vrijheid

De Vrijheid is een drukke verkeersas en uit onderzoek bleek dat bezoekers maar een korte tijd in de straat vertoefden. De link met het grote aanbod aan lokale producten ontbrak. Als oplossing werden groene, kindvriendelijke rustpunten geplaatst. Hier kunnen bezoekers voortaan via wifi-spots de vernieuwde website met handelaarsinfo raadplegen. Een verbeterde signalisatie naar verdergelegen parkings moet de parkeerdrukte aanpakken en nieuwe banners moedigen bezoekers aan om lokaal te winkelen.

Mol: Winkelas Statiestraat-Laar-Graaf de Brocquevillestraat

In Mol was er geen zichtbare identiteit/eigenheid in het straatbeeld en langdurig leegstaande panden overheersten het straatbeeld.

De campagne ‘Thuisgevoel’ met onder andere een vernieuwd cadeaubonnensysteem en een catalogus met aandacht voor lokale handelaars biedt soelaas. Het idee ‘Thuisgevoel’ werd zichtbaar in de straten doorgetrokken, met de lampenkap als symbool, zichtbaar aan overspanning in de straten, op etalages en op de nieuwe banners. Op enkele leegstaande panden kwamen stickers die een nieuwe invulling van deze winkelpanden suggereren.

Wat brengt de toekomst?

De ontwikkelde set van methodieken wordt gedeeld met alle lokale besturen van de provincie Antwerpen en bij uitbreiding met heel Vlaanderen.

In het Europees vervolgproject ‘de 6 van de Kempen’, gaat de provincie samen met de vijf lokale besturen én Turnhout verder aan de slag om de Kempische steden als winkelkernen extra bekendheid te geven in Vlaanderen.

Het provinciaal team detailhandel maakt van ‘identiteitsbepaling’ en ‘invulling van leegstand’ een permanent aanbod in haar dienstverlening.

Europese steun en eigen middelen

Het project Straat in het Vizier investeert 1.225.000 euro in de Kempense lokale economie. 490.000 euro daarvan komt van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), 328.000 euro van provincie Antwerpen. Elk lokaal bestuur past 80.000 euro bij.