Caluweetjes

23 September 2015

NMBS wil assistentieaanvraag verminderen tot 3 uur

Reizigers met een beperkte mobiliteit ondervinden regelmatig ongemakken bij het nemen van de trein. Bijv. het aanvragen van assistentie, onaangepaste treinstellen en stations, hoge opstappen, onbereikbare ticketautomaten enz. Voor een gegarandeerde assistentie dient een reiziger met beperkte mobiliteit sinds 2008 24 uur op voorhand de assistentie aan te vragen bij de NMBS.

Op dit moment kunnen zij van de eerste tot de laatste trein terecht in 131 stations. NMBS stelt voor om die tijd voor rechtstreekse verbindingen tussen 18 stations te verminderen tot 3 uur. De 18 stations zijn Antwerpen-Centraal, Brugge, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussel-Zuid, Denderleeuw, Dendermonde, Gent-Sint-Pieters, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Mechelen, Oostende, Sint-Niklaas, Charleroi-Zuid, Luik-Guillemins, Bergen en Namen. Momenteel legt de NMBS de maatregel voor aan de Nationale Hoge Raad voor Personen met een Handicap.

CD&V is blij dat de NMBS de huidige situatie voor mensen met een beperkte mobiliteit wil verbeteren en dat ze op deze manier een deeltje van de resolutie ingediend door Jef Van den Bergh, Roel Deseyn en Veli Yüksel omzet in de praktijk.

Inschrijven op de nieuwsbrief

* verplicht in te vullen

Selecteer hieronder "Email" om, conform de AVG wetgeving, toestemming te geven om onze nieuwsbrief naar u te versturen.

Je kan te allen tijde uitschrijven via een link onderaan elke e-mail.

We gebruiken Mailchimp als email tool. Door hieronder op "inschrijven" te klikken geef je aan dat je weet dat je gegevens naar Mailchimp worden verzonden ter verwerking. Leer meer over de privacy inspanningen van Mailchimp'.