2004 - 2009

18 February 2009

Motie betreffende een belangenconflict over het ontwerp van de economische herstelwet

Het Vlaams Parlement,<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

– gelet op het ontwerp van economische herstelwet (Parl. St. Kamer 2008-09, DOC 52 1788/001), in het bijzonder afdeling 3, artikelen 46 tot en met 51 en 54;
– gelet op artikel 32, §1bis, van de gewone wet van <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />9 augustus 1980 tot hervorming der instellingen;
– gelet op de door de plenaire vergadering goedgekeurde met redenen omklede motie van de heren Bart Van Malderen, Eric Van Rompuy, Louis Bril en Koen Van den Heuvel en mevrouw Annick De Ridder over de gevolgen van de ontwikkelingen in de Vlaamse economie voor de arbeidsmarkt en het Vlaamse arbeidsmarktbeleid, over jobverlies in de Vlaamse economie en over het banenverlies in Vlaanderen (Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1943/2) en de met redenen omklede motie van de heren Bart Van Malderen, Koen Van den Heuvel, Eric Van Rompuy en Louis Bril over het werkgelegenheidsplan van federaal minister Joëlle Milquet, de bevoegdheidsverdeling tussen de federale staat en de deelstaten en de reactie ter zake van de Vlaamse Regering (Parl. St. Vl. Parl. 2008-09, nr. 1987/2);

– overwegende dat:
1° afdeling 3 van voornoemd wetsontwerp ertoe strekt om de banenplannen te hervormen;
2° deze hervorming van de banenplannen voor sommige doelgroepwerknemers de specifieke bijdrageverminderingen afschaft. Dit geldt in het bijzonder voor de verminderingen voor oudere werknemers (deze worden volledig afgeschaft), voor langdurig werkzoekenden (deze worden volledig afgeschaft voor werkgevers uit de private profitsector) en voor laaggeschoolde jongeren die hun intrede maken op de arbeidsmarkt (deze worden gedeeltelijk afgeschaft);
3° de aanwerving of het behoud van tewerkstelling voor deze kwetsbare doelgroepwerknemers hierdoor merkelijk duurder wordt;
4° de inwerkingtreding van de federale hervorming is voorzien voor 1 april 2009, op een moment dat ons land wordt geteisterd door een financiële en economische crisis zonder weerga met massale ontslagen tot gevolg. In de huidige periode van herstructureringen wordt op deze wijze de uitstoot van de meest kwetsbare doelgroepen als het ware georganiseerd, in het bijzonder van de oudere werknemers. Oudere werknemers zijn immers vaak het eerste slachtoffer van collectief ontslag en ze raken nadien veel moeilijker weer uit de werkloosheid;
5° de Vlaamse arbeidsmarkt extra hard wordt getroffen door de federale hervorming van de banenplannen, omdat in Vlaanderen meer oudere werknemers aan het werk zijn of werk zoeken; door de afschaffing van de doelgroepmaatregel voor ouderen worden deze werknemers in de kou gezet;
6° door de verhoging van de loonkost voor de kwetsbare doelgroepwerknemers, de inspanningen die vanuit Vlaanderen worden gedaan om kansengroepen te activeren via o.m. het jeugdactieplan, het 50-plusakkoord, de benadering van de langdurig werkzoekenden, het diversiteitsbeleid zoals gevoerd via diversiteitsplannen en Jobkanaal, volledig ondermijnd worden;
7° het Vlaams beleid bovendien wel de negatieve gevolgen ondergaat van deze eenzijdige federale maatregelen. Kwetsbare doelgroepwerknemers die het sowieso al moeilijk hebben op de arbeidsmarkt geraken door de verhoging van hun loonkost nog moeilijker aan het werk, wat leidt tot een verhoging van de werklast en budgettaire kost van het Vlaamse activeringsbeleid; – oordeelt ernstig te kunnen worden benadeeld door het in de Kamer aanhangige ontwerp van economische herstelwet (stuk 1788/001 (2008-2009)), in het bijzonder de artikelen 46 tot en met 51 en 54, en vraagt de schorsing van de procedure met het oog op overleg.
Ludwig CALUWE
Ludo SANNEN