Vraag
Op dinsdagmorgen 29 augustus 2000 was het treinverkeer sterk ontregeld.
1. Wat was de oorzaak van deze ontregeling ?
2. Waaruit bestond deze ontregeling in het algemeen ?
3. Welke gevolgen had deze ontregeling concreet voor het treinverkeer tussen Brussel-Noord en de luchthaven van Zaventem ?
4. Hoe worden de reizigers hiervan op de hoogte gehouden ? Wat werd er vermeld op de schermen en informatieborden ?
Antwoord:
1 en 2. Op maandag 28 augustus 2000 om 22 u 25, was er een beschadiging aan de bovenleiding tussen Brussel-Noord en Schaarbeek waardoor het spoorverkeer tussen Brussel-Noord en Brussel-Nationaal-Luchthaven ernstig verstoord werd. Door de omvang van de beschadigingen en bijkomende technische storingen vergden de herstellingen heel wat tijd. De toestand was 's anderendaags om 12 u 15 genormaliseerd.
3. De eerste treinen die op 29 augustus 2000 vanuit Brussel naar Brussel-Nationaal-Luchthaven reden waren :
Trein 7511 kwam in Brussel-Nationaal-Luchthaven aan om 7 u 17, hetzij met 36 minuten vertraging.
Trein 3505 kwam in Brussel-Nationaal-Luchthaven aan om 7 u 20, hetzij met 26 minuten vertraging.
Trein 3604 kwam in Brussel-Nationaal-Luchthaven aan om 7 u 31, hetzij met 23 minuten vertraging.
Trein 3705 kwam in Brussel-Nationaal-Luchthaven aan om 8 u 02, hetzij met 39 minuten vertraging.
Vanuit Brussel-Nationaal-Luchthaven :
Trein 3528 vertrok om 7 u 35, hetzij met 32 minuten vertraging.
Trein 3728 vertrok om 8 u 09, hetzij met 38 minuten vertraging.
4. Vanaf 5 u 30 werden in de Brusselse stations berichten over dit voorval omgeroepen. Rond 6 uur werd een bericht op de monitoren getoond.