1999 - 2003

Vragen voor Minister van Mobiliteit en Vervoer, Isabelle Durant

24 October 2002

Mondelinge Vraag over de gevolgen van de recente maatregelen voor Lijn 12

Vraag

Lijn 12 was steeds een succeslijn voor de spoorwegen en ze heeft alles om een succeslijn te blijven en nog meer te worden. De voorwaarde is wel dat de reizigers die wonen in de vele dorpen langsheen deze lijn de trein ook trouw blijven, ook in de moeilijke omstandigheden waarin men zich nu bevindt door de werken aan het Antwerpse centraal station. Eens reizigers voor hun verplaatsingen de auto beginnen nemen, is het uiterst moeilijk om ze nadien terug in de trein te krijgen.

Ik betreur dan ook dat er recent weer een aantal maatregelen getroffen zijn waardoor reizigers deze lijn de rug zouden kunnen toekeren.

In de eerste plaats is er de invoering van de Key Card die in de plaats van de agglomeratiekaart komt. Deze maatregel treft vooral Ekeren, deelgemeente van de stad Antwerpen, met stations Ekeren en Mariaburg. In het verleden viel Ekeren onder de agglomeratiekaart. Met een tienrittenkaart van 7,44 euro kon de reiziger tot Berchem en Antwerpen-Centraal sporen. Nu is voor de prijs van 5,44 euro een zesrittenkaart te koop maar vallen de voornaamste stations van de stad, Antwerpen-Centraal en Berchem echter niet meer onder de Key Card.

Voorts is er het probleem van de openingsuren van de verschillende stations tussen Antwerpen Centraal en Essen. Sedert vorige week zijn de meeste stations dicht. De grotere stations Heide en Kapellen, zijn tijdens de namiddag ook niet meer geopend. Het zijn nochtans twee stations waar het aantal reizigers de jongste jaren duidelijk is toegenomen.

Waarom zijn deze maatregelen maatregelen getroffen?Ziet de Minister de mogelijkheid om deze maatregelen die Lijn 12 treffen, alsnog terug te draaien?

Mevrouw Isabella Durant: Mijn antwoord zal kort zijn, want ik ga akkoord met de heer Caluwé.

Ik geef wat uitleg over de kaart die geldt voor verplaatsingen naar stations die niet tot een bepaalde zone behoren. De toegepaste afstanden zijn de normale getarifeerde afstanden die gelden voor de tariefbepalingen van alle NMBS-producten. Bij een verplaatsing naar of van een station dat tot een zogenaamde tariefzone behoort, is de normale getarifeerde afstand naar betrokken zone van toepassing. Die afstand geldt dus voor alle verplaatsingen van of naar één van de stations die tot dezelfde zone behoren. De NMBS berekent die afstand vanaf het centraal gelegen station in die zone. Dat leidt er toe dat de Key Card soms niet kan worden gebruikt. Ik heb een tabel van prijzen in verhouding tot de afstand. Dat is een kafkiaans systeem. Men heeft al een zakcomputer nodig om de prijs te kunnen berekenen. Het nieuwe systeem moet geëvalueerd worden op het vlak van begrijpelijkheid en prijsvoordeel voor de reizigers. In het raam van de nieuwe tarifering zal ik dat systeem herbekijken en eventueel wijzigen.

De Heer Ludwig Caluwé: Ik ben blij dat de minister het eens is met mij dat het Key Card-systeem soms tot ongewenste resultaten leidt.

Ik heb geen antwoord gehoord op mijn vragen over de sluiting van sommige stations. Zal de minister mij daar schriftelijk op antwoorden? (De minister knikt bevestigend).