1999 - 2003

Vragen voor Minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participaties, Rik Daems

12 October 2000

Mondelinge Vraag over de daling van de tarieven voor de vaste telefonie

Vraag

De voorzitter. - De heer Olivier Deleuze, staatssecretaris voor Energie en Duurzame Ontwikkeling, antwoordt namens de heer Rik Daems, minister van Telecommunicatie en Overheidsbedrijven en Participatie.

De heer Ludwig Caluwé (CVP). - Naar aanleiding van andere vragen over hetzelfde onderwerp heeft de minister altijd beklemtoond dat de Belgische tarieven voor het gebruik van het internet tot de laagste ter wereld horen. Ik heb daarbij altijd een vraagteken geplaatst. Sinds 17 september moet ik de minister echter gelijk geven, want op die dag heeft zijn collega, de Iraakse minister van Telecommunicatie, de tarieven voor internetjaarabonnementen vastgelegd tussen 3.000 dollar en 12.000 dollar voor buitenlandse residenten en 2.500 dollar tot 8.000 dollar voor de Iraki zelf. Nu begrijp ik met wie hij België vergeleek, toen hij op mijn vorige vragen rond de internettarieven antwoordde dat België terzake op internationaal vlak niet slecht scoort.

Ik zal het vandaag echter niet hebben over de torenhoge internettarieven, maar mij beperken tot de nieuwe tarieven voor vaste telefonie, die sinds 1 oktober door Belgacom werden ingevoerd. Ik stel vast dat de minister hierover niet erg fier is vermits hij zich ervoor schuwt hierop zelf het antwoord te verstrekken.

A priori en volgens de reclamespotjes blijft deze ingreep beperkt tot drie punten: het afschaffen van het interzonaal tarief, de prijsverlaging van oproepen naar mobiele netwerken en een aantal prijsverlagingen voor internationale oproepen.

Wie zich goed informeert, vindt echter ook volgende elementen terug: de daluren gaan in vanaf 19.00 u in plaats van 18.00 uur, de abonnementskosten stijgen, de 30% korting na 10 minuten valt weg, de forfaitair aangerekende drie minuten worden vervangen door een tarificatie per minuut, wel mits een forfait per oproep.

Ik wil de minister hier niet overladen met cijfers, maar hij zal mij gelijk geven wanneer ik stel dat deze tariefdaling voor de meerderheid van de residentiële gebruikers neerkomt op een tariefstijging. Sinds het aantreden van de minister van Telecommunicatie is dit de derde stijging op rij binnen de Belgacom-groep.

Erkent de minister deze situatie? Hoe past dit in de regeringsverklaring en onze Europese engagementen?

Zal de minister in dezen initiatieven nemen, aangezien Belgacom hier misschien wel misbruik maakt van zijn dominante positie op de Belgische telecommarkt?

Antwoord

De heer Olivier Deleuze, staatssecretaris voor Energie en Duurzame Ontwikkeling. - Ik wil eerst mijn collega, minister Daems, verontschuldigen. Hij heeft me verzocht namens de regering te antwoorden op de vraag met betrekking tot de prijshervorming bij Belgacom, die sinds 1 oktober jongstleden van kracht is geworden.

Belgacom preciseert dat de heer Caluwé een aantal elementen van de hervorming aangeeft, maar dat de hiernavolgende aanvullingen niet uit het oog mogen worden verloren.

Ten eerste nemen de nationale daluren een aanvang vanaf 19 uur en niet langer vanaf 18 uur.
De door de heer Caluwé verstrekte informatie is correct wat betreft de nationale oproepen. Deze wijziging beantwoordt aan een wijziging in het telefoneergedrag van de gebruikers, die meer dan voorheen in de vooravond telefoneren.
Belgacom blijft één van de operatoren met de ruimste daluren in Europa. Per week beloopt het aantal daluren meer dan het dubbele van de spitsuren.
Terwille van de duidelijkheid en de overzichtelijkheid werd het beginuur van de daluren voor internationale oproepen in overeenstemming gebracht met dat van de nationale oproepen en vastgelegd op 19 uur. Vroeger begonnen de daluren voor internationale oproepen pas te lopen om 20 uur.

Ten tweede worden de abonnementsgelden geüniformiseerd, wat in bijna 75% van de gevallen geen aanleiding geeft tot een prijsverhoging. De tariefverschillen tussen kleine, middelgrote en grote zones vonden hun oorsprong in het aantal aan zonaal tarief bereikbare personen in de betrokken zone. Aangezien alle abonnees voortaan aan het nieuwe nationale tarief bereikbaar zijn, heeft dit onderscheid niet langer een reden van bestaan. Het zou zelfs als een vorm van discriminatie kunnen worden beschouwd.
De eventuele verhoging van de telefoonfactuur zal dus tot een strikt minimum beperkt blijven.

Ten derde wordt de prijsvermindering van 30% na 10 minuten gesprekstijd afgeschaft. Slechts 10% van de nationale oproepen overschrijden de 10 minuten. In de andere 90% van de gevallen zal deze maatregel dus geen enkele weerslag hebben op de factuur. Voor de internetoproepen, die de 10 minuten meestal overschrijden, blijft de vermindering van 30% echter behouden.

Ten vierde verdwijnt voor de berekening van de verbindingskosten het begrip minimum aangerekende gespreksduur, zoals bijvoorbeeld de drie minuten voor zonale oproepen. De nieuwe berekeningswijze is veel eenvoudiger en doorzichtiger voor de klant en is gebaseerd op de reële gespreksduur. De verbindingskosten worden aangerekend per seconde en dit vanaf de eerste seconde. Zodoende zullen de facturen voor de gesprekken van korte duur ook billijker zijn.

Ten vijfde betekent de voorgestelde tariefaanpassing voor de overgrote meerderheid van de klanten een tariefverlaging en geen tariefverhoging. Op jaarbasis zal de omzet van Belgacom door deze tariefaanpassing verminderen met een bedrag van 7 tot 8 miljard Belgische frank.

Minister Daems ziet dus niet in waarom deze tariefaanpassing strijdig zou zijn met de Europese verbintenissen van ons land. Hij wenst zich niet uit te spreken over vermeend machtsmisbruik van Belgacom, aangezien dit buiten zijn bevoegdheid valt. Belgacom is van mening dat het zijn wettelijke en reglementaire verplichtingen naleeft, met inbegrip van de concurrentiespelregels.

Repliek

De heer Ludwig Caluwé (CVP). - Ik dank de staatssecretaris voor het voorlezen van het antwoord. Het lijkt mij weinig zinvol dat ik hierover met hem, niet bevoegd voor de materie, in discussie treed. Ik stel nogmaals vast dat de minister niet zelf het antwoord wenste te verstrekken. Ik beschouw dit als een vorm van vluchtmisdrijf. Hij gaat blijkbaar helemaal niet prat op de tariefaanpassing van Belgacom op 1 oktober jongstleden.

De regel voor de prijsvermindering na tien minuten is gelukkig behouden voor internetverbindingen, maar de 2 frank die forfaitair per verbinding wordt aangerekend, ook als men geen aansluiting krijgt met het internetserver, zou het best worden afgeschaft. Ook na een mislukte poging van 2 seconden worden deze 2 frank immers aangerekend. Bij herhaalde pogingen kan deze berekeningswijze de factuur dus snel doen oplopen. Men zou deze 2 frank kunnen laten vallen voor verbindingen die niet langer duren dan 10 seconden. Technisch is dat zeer makkelijk vast te stellen en op die manier kan meteen een misbruik worden weggewerkt.