Landbouw

6 December 2019

Steunaanvragen voor landbouwers worden gebruiksvriendelijker

De dossiers voor steunaanvragen voor landbouwers worden voortaan gebruiksvriendelijker en zullen sneller behandeld worden. De aanvragen gebeuren via het e-loket van het departement Landbouw en Visserij. Via een filmpje worden de landbouwers wegwijs gemaakt in de nieuwe methode. De maatregelen passen in de verdere automatisering van de dienstverlening van de Vlaamse overheid.

Hilde Crevits: “Als Vlaamse overheid kiezen we ervoor om diensten meer en meer te automatiseren en voor een gebruiksvriendelijke dienstverlening in te staan. Met de aanpassingen aan het e-loket weet de landbouwer meteen na selectie aan welke voorwaarden hij moet voldoen om steun te ontvangen. De nieuwe werkwijze zal ook zorgen voor een kortere doorlooptijd van de dossierbehandeling. Doordat verschillende administratieve documenten al op voorhand verwerkt werden, kan de controle achteraf veel sneller afgehandeld worden.”

Sinds 21 oktober 2019 moeten landbouwers een betalingsaanvraag indienen als ze steun willen ontvangen voor investeringen via het Vlaams Landbouwinvesteringsfonds (VLIF) om hun activiteiten verder te verduurzamen. Dat gaat bijvoorbeeld over investeringssteun voor de installatie van een nieuwe technologieën zoals warmtepompen, melkrobots, wateropslag, …

Het VLIF heeft hiervoor zijn online toepassing op het e-loket grondig aangepast. De nieuwe werkwijze verhoogt de gebruiksvriendelijkheid voor de landbouwer en moet ervoor zorgen dat de dossiers sneller worden afgehandeld.

Op het e-loket ziet de landbouwer voor welke investeringen hij een betalingsaanvraag moet indienen. De landbouwer wordt scherm per scherm door de module geloodst. Nieuw is dat er een aantal administratieve voorwaarden gedeeltelijk geautomatiseerd worden en al op voorhand kunnen gecontroleerd worden.

De nieuwe applicatie is zodanig op maat ontwikkeld dat enkel die specifieke voorwaarden voor die investering verschijnen. Ook wordt er zoveel mogelijk een beroep gedaan op de al beschikbare documenten uit de VLIF-databank. Tot slot moet de landbouwer, net zoals voorheen, zijn facturen en betalingsbewijzen opladen.

Om de landbouwers wegwijs te maken in de nieuwe werkwijze van het VLIF, werd een kort instructiefilmpje ontwikkeld. Wie vragen heeft over de betalingsaanvraag, kan contact opnemen met de buitendiensten van het Departement Landbouw en Visserij.