In de pers

21 March 2015

Het Nieuwsblad: Nieuw winkelbeleid remt toename van leegstand af

Herentals, Herenthout en Grobbendonk stippelden precies een jaar geleden onder leiding van een detailhandelscoach een winkelbeleid uit. De resultaten tonen dat de nieuwe aanpak succesvol is, maar er is zeker nog werk aan de winkel.

Net als elders in Vlaanderen kampten de winkelgebieden in Herentals, Herenthout en Grobbendonk met een toenemende leegstand. De drie gingen samen met de provincie Antwerpen in zee om onder leiding van detailhandelscoach Ben Op de Beeck de problemen aan te pakken en hun kernwinkelgebied te versterken.

’Intussen zijn er in onze provincie twintig clusters van gemeentes die dit coachingtraject volgen, maar deze drie waren de pioniers. Zij moesten het in feite allemaal gaandeweg nog uitvinden’, zegt gedeputeerde Ludwig Caluwé (CD&V) van de provincie Antwerpen.

De partners kunnen na één jaar werking al verscheidene resultaten voorleggen. De voornaamste is dat ze de leegstand onder hun handelspanden stabiel hebben gekregen. De concrete cijfers: in Herentals stonden in 2013 65 panden leeg, vandaag zijn er dat 67. In Herenthout kende de leegstand begin 2014 een piek, maar zeven panden raakten terug ingevuld. Er staan er nog twaalf leeg. In Grobbendonk zakte dat aantal van veertien naar tien.

Nog werk aan winkel

’Dat wil zeggen dat die leegstand niet meer stijgt, of zelfs gedaald is na een korte piek. Tekenend is dat de leegstand in de rest van Vlaanderen in die periode wel nog bleef toenemen. Of we dat helemaal op ons conto mogen schrijven, is niet zeker. Maar ik ben er wel van overtuigd dat onze gecoördineerde aanpak en communicatie een bijdrage heeft gehad’, zegt coach Op de Beeck.

Dat er nog veel werk aan de winkel is, beseffen de drie betrokken gemeentebesturen al te goed. Elk voor het eigen winkelgebied werkten ze voor de nabije toekomst verscheidene acties uit. ‘In een werkgroep met handelaars stippelen we momenteel een concreet actieplan uit’, zegt de Herentalse schepen van Middenstand Jan Michielsen (CD&V).

Tanende belangstelling

Samen met de twee buren start Herentals een werkgroep om het handelsaanbod in de kleine dorpen als Morkhoven (Herentals) en Bouwel (Grobbendonk) te garanderen. We denken er over om daar een ambulante markt met lokale producenten te organiseren. In je eentje heeft dat geen zin.’

Ook Herenthout worstelt met de tanende belangstelling voor haar maandelijkse markt. Maar het houdt een boel stimuleringsmaatregelen achter de hand. ‘We denken na over een gerichte vestigingspremie voor handelaars, het aantrekkelijker maken van het centrum en een parkeerroutebeleid. We overwegen ook om cadeaucheques in te voeren. Die stimuleren de aankopen bij de eigen handelaars’, zegt de Herenthoutse middenstandsschepen Maurice Helsen (CD&V).

Grobbendonk heeft met het Astridplein een eerder klein kernwinkelgebied. ‘Een maatregel op korte termijn is dat we sleutelen aan het parkeerbeleid. Zo schaffen we de blauwe zone af en willen we voor extra parkeerplaatsen zorgen’, zegt de Grobbendonkse middenstandsschepen Maarten Wouters (CD&V). ‘Omdat Grobbendonk onlangs de trofee voor e-commerce kreeg, willen we daar verder op inzetten. We stippelen daarrond een beleid uit met Herentals, Herenthout en Unizo.’