In de pers

24 February 2016

Het Laatste Nieuws: Baanwinkels op N70 worden aan banden gelegd

Acht gemeenten gaan in samenwerking met de provincie de baanwinkels langs de N70 aan banden leggen. De gewestweg werd geselecteerd als proefproject voor heel Vlaanderen. Baanwinkels zorgen voor extra verkeersdrukte en trekken klanten weg uit de dorps- of stadskern, waardoor daar de leegstand fors toeneemt.

De problematiek van de baanwinkels is een oud zeer, maar tot nog toe pakte elke gemeente het anders aan en ontbrak het vaak aan duidelijke richtlijnen om deze mastodonten te weren. Met het project 'Baanwinkels en gemeenten op één lijn' nemen de provincies Oost-Vlaanderen en Antwerpen het initiatief om tegen 2018 tot een actieplan te komen voor het volledige traject van de N70 van Gent tot Antwerpen, goed voor 48 kilometer gewestweg door acht gemeenten.

Het startmoment vond gisteren niet toevallig in Beveren plaats. De gemeente lag al meermaals in conflict met de retailsector over de inplanting van nieuwe baanwinkels. Ze trok zelfs naar de Raad van State om de komst van The Fashion Store tegen te houden. Om een procedureslag te vermijden, ging de kledingketen akkoord met een uitdoofscenario voor de vestiging langs de N70 en een verbod om uit te breiden. De gemeente Beveren is dan ook blij met het initiatief van de provincie. "De verkoop van kleding hoort thuis in de kern en we zijn vragende partij voor een instrument om dit af te dwingen", zegt schepen van Lokale Economie Filip Kegels (N-VA).

Leegstand

Gedeputeerde Geert Versnick bevestigt dat baanwinkels een negatief effect hebben op de kernwinkelgebieden van gemeenten. "Uit onderzoek blijkt dat de voorbije zes jaar het aantal vierkante meter winkelvloeroppervlakte bij baanwinkels en shoppingcenters steeg met 170 procent, terwijl de leegstand in de kernen met liefst 69,5 procent toenam. De baanwinkels langs de steenwegen hebben niet alleen economische gevolgen, maar ook een impact op de mobiliteit en het straatbeeld. De N70 is nu soms al één winkellint."
Dat winkelketens kiezen voor een vestiging langs een steenweg, heeft verschillende oorzaken. "In de kernen zijn vaak enkel kleine of oude panden, er zijn weinig uitbreidingsmogelijkheden, parkeren is meestal betalend en de bereikbaarheid is wat moeilijker", schetst Versnick het probleem. "Doordat er momenteel te vlot vergunningen worden gegeven, nemen ketens niet de moeite om in de kern te investeren. Die tendens moeten we stoppen. Daarom is het belangrijk dat alle gemeenten langs de N70 op één lijn zitten. Ze mogen door de retailsector niet tegen elkaar worden uitgespeeld. Het heeft geen zin als winkel X zich niet de ene gemeente mag vestigen en dan maar net over de grens trekt, terwijl de gevolgen dezelfde zijn."

Niet afschaffen

Antwerps gedeputeerde Ludwig Caluwé sluit zich hierbij aan. "Voor de consument bestaan er geen gemeente- en provinciegrenzen", zegt hij. "We moeten baanwinkels niet afschaffen, maar enkel toelaten op plaatsen die er geschikt voor zijn. Wat in een boodschappentas past, hoort thuis in de kern. In het globaal beleidsplan voor de N70 zullen we oplijsten welke type producten in een baanwinkel verkocht kunnen worden, maar er komen ook deelplannen per gemeente, omdat de noden natuurlijk overal anders zijn. We gaan trouwens ook met de vastgoed- en retailsector rond de tafel zitten. Ook zij hebben baat bij duidelijke richtlijnen, zodat er geen investeringen worden gedaan op plaatsen waar nadien toch geen vergunning wordt afgeleverd."

KRISTOF PIETERS