2004 - 2009

Vragen voor Vlaams Minister van minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, Katleen Van Brempt

13 July 2006

Schriftelijke vraag over het taalgebruik van de reclame bij De Lijn

Vraag

Via de media konden wij vernemen dat de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn een nieuwe vennootschap heeft opgericht, en dit voor de reclamevoering op trams en bussen.

Overeenkomstig artikel 36, §1,1° van de gewone wet van 9 augustus 1980 tot hervorming der instellingen gebruiken de diensten van de Vlaamse Regering het Nederlands als bestuurstaal.

Op grond van artikel 50 van de gecoördineerde wetten op het gebruik van de talen in bestuurszaken (SWT), ontslaat de aanstelling, uit welken hoofden ook, van private medewerkers, opdrachthouders of deskundigen, de diensten niet van de toepassing van deze wetten.

De nieuwe vennootschap opgericht voor de reclamevoering op trams en bussen moet de SWT dus naleven.

Zijn de nodige instructies gegeven aan de nieuwe vennootschap in verband met deze SWT, zodat deze meteen van bij de start zal worden nageleefd?

Antwoord

In de statuten van LijnCom NV staat onder artikel 3 dat de vennootschap tot doel heeft 'het organiseren, coördineren, commercialiseren en exploiteren van reclame- of andere publicitaire activiteiten in de meest uitgebreide betekenis in, op of rond alle roerende en onroerende goederen die door of in opdracht van de Vlaamse Vervoersmaatschappij "De Lijn" worden geëxploiteerd (inclusief alle andere media die rechtstreeks verband houden met de missie en doelstellingen van de Vlaamse Vervoersmaatschappij "De Lijn"), met dien verstande dat bij de reclamevoering de Nederlandse taal de voertaal moet zijn, met uitzondering van de merknamen.'