2004 - 2009

Vragen voor Vlaams Minister van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, Kris Peeters

18 January 2005

Schriftelijke vraag over de proefstelling van de Bredabaan in Merksem

Vraag

De Bredabaan is één van de belangrijkste verkeersaders in het noorden van de provincie Antwerpen. Daarnaast is deze het werkterrein van meer dan 250 winkeliers die dus allen belang hebben bij de bereikbaarheid van hun winkels.

Sinds 16 juni echter komt de Bredabaan ter hoogte van Merksem regelmatig in een slecht daglicht te staan. Die specifieke dag is het moment dat deze weg na de heraanlegging ervan opnieuw werd opengesteld voor alle verkeer. Sindsdien zijn er reeds tien ongevallen geweest waarbij een bus of tram betrokken was met tot op heden negen gewonden, waaronder een kind van twaalf, tot gevolg. In 2003 vonden er slechts twee ongevallen plaats waarbij openbaar vervoer betrokken was.

Heeft het Vlaams Gewest of De Lijn onderzocht wat de oorzaak vormt voor dit hoog aantal ongevallen met voertuigen van De Lijn?

Welke maatregelen zullen genomen worden om de ongevallen tussen voertuigen van de Lijn en personenwagens in de toekomst te voorkomen?

Werd hieromtrent overleg gepleegd met de verkeerspolitie, met het bestuur van het district of andere betrokken partijen?

Antwoord

1. Het aantal ongevallen waarbij het openbaar vervoer betrokken is op de Bredabaan in 2004 ligt lager dan in 2002 en hoger dan in 2003. De toename van het aantal ongevallen is mogelijk het gevolg van de gewijzigde situatie waar andere weggebruikers nog aan moeten wennen. Wat we vaststellen op de Bredabaan is vergelijkbaar met de Turnhoutsebaan na het in gebruik nemen van de vrije tram- en busbaan.

Eens de andere weggebruikers vertrouwd geraken met de nieuwe inrichting vermindert het aantal ongevallen tot onder het laagste jaarcijfer van vóór de herinrichting. Vervolgens kunnen wij stellen dat de toename van het aantal ongevallen met auto's zich voordeed in de periode na het beëindigen vna de werken aan de R1. Het zijn waarschijnlijk automobilisten die voor het eerst geconfronteerd werden met de nieuwe inrichting, die ten gevolge van de grote verkeersdruk het geduld niet hadden om in de file aan te schuiven en terugdraaiden over de vrije tram- en busbedding met een aanrijding tot gevolg.

2.De huidige inrichting is gerealiseerd met beperkte middelen. Bij het ontwerp van de herinrichting van de Bredabaan in 2001, werd rekening gehouden met de noden van de zachte weggebruiker. Voor het dwarsen van de straat werden rustpunten voorzien. Bovendien werden voor het autoverkeer en de vrachtwagens terugkeervoorzieningen uitgewerkt. Al deze maatregelen konden niet gelijktijdig met de huidige beperkte ingrepen gerealiseerd worden. Het is nog steeds de bedoeling het ontwerp in zijn volledigheid uit te voeren.

3. Zowel het ontwerp als de beslissing tot uitvoering werd in nauw overleg met alle betrokken partijen genomen.