2004 - 2009

Vragen voor Vlaams Minister van Openbare werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, Kris Peeters

25 October 2004

Schriftelijke vraag over de geplande herinrichting van de A12

Vraag

Na jaren van discussie en overleg heeft het PAC een scenario klaar voor de herinrichting van de A12.
Dit houdt in dat op de A12 tussen de Leugenbergbocht en de Nederlandse grens acht op- en zeven afritten verdwijnen. Aan het vliegveld van Hoevenen komt dan weer een nieuw en volwaardig op- en afrittencomplex. Hiervoor wordt een nieuwe verbindingsweg naar de A12 aangelegd.

Dit betekent dat aan de Leugenberg in Ekeren zowel de op- en afrit richting Antwerpen en de oprit naar Nederland verdwijnen. Ook aan het Laageind in Stabroek wordt alles gesloten. Wie van of naar de haven wilt, kan dat alleen nog via het viaduct van Stabroek-centrum. En tenslotte worden ook de op- en afrit in Berendrecht geschrapt.

Enkele jaren geleden werden reeds een aantal op- en afritten op de A12 in de ene of de andere richting afgeschaft. Dat heeft het verkeer op de A12 zelf vlotter gemaakt, maar tegelijkertijd de congestie op de gewest- en gemeentewegen in Kapellen, Stabroek en Hoevenen ernstig doen toenemen.

Het nieuwe voorstel roept dan ook een aantal vragen op:

1. Werd onderzocht of een toename van het aantal op- en afritten in plaats van een afname niet van aard kan zijn om de congestie te verminderen?

2. Leidt het voorstel ertoe dat de congestie in de dorpskernen effectief afneemt en bestaat de waarborg dat de congestie zich niet verlegt naar andere kernen en straten?

3. De A12 vormt vandaag de verbinding tussen de dorpskernen van Zandvliet, Berendrecht, Stabroek, Hoevenen, Kapellen en Ekeren. Hoe zal men zich in de toekomst van het ene naar het andere dorp moeten begeven? Hoe zal deze verkeersstroom die kwantitatief misschien niet erg groot is maar op socio-cultureel en familiaal vlak erg belangrijk, in de toekomst moeten verlopen?

4. Het voorstel voorziet een verbindingsweg gelegen tussen de kernen van Hoevenen en Stabroek. Welke tracé wordt hiervoor gekozen?

Antwoord

1. Neen, een toename van het aantal op- en afritten is immers strijdig met de bepalingen van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen.

2. Het voorstel leidt ertoe dat de congestie inderdaad sterk afneemt in de zwaar belaste dorpskernen van Stabroek en de kern van Kapellen. Dit komt doordat een nieuwe verbinding "Nx" (een verbinding tussen N11 en A12) de verkeersfunctie zal overnemen. Een tracéstudie voor de "Nx" zal weldra opgestart worden;

De mogelijkheid van een verbinding werd reeds open gehouden in het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan van de provincie Antwerpen.

Er wordt een kleine verschuiving van de congestie vastgesteld naar het zuiden (doortocht Ekeren/N114) en het zuidelijk deel van de Kapelsesteenweg N11).

3. De A12 werd geselecteerd als hoofdweg in de bindende bepalingen van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen. De functie van hoofdwegen is verbinden op internationaal en Vlaams niveau. Om dit gewenst gebruik te bereiken, wordt onder andere een beperking van het aantal op- en afritten nagestreefd (zie antwoord op deelvraag 1).

Lokaal verkeer of verkeer tussen twee nabijgelegen gemeenten of tussen deelgemeenten hebben voldoende bestaande mogelijkheden op dit niveau om verplaatsingen te maken.

4. Een juist tracé is niet bekend, er zal weldra een tracéstudie opgestart worden (zie antwoord op deelvraag 2).