2004 - 2009

Vragen voor Vice-minister-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming, Frank Vandenbroucke

26 October 2004

Schriftelijke vraag betreffende de onderwijstaal in hogescholen en universiteiten - de procedure voor uniforme verslaggeving aan het Vlaams Parlement

Vraag

Artikel 91 van het decreet van april 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen (het zgn. Bolognadecreet) regelt de onderwijstaal in hogescholen en universiteiten.

Het Vlaams Parlement heeft een belangrijke taak bij de controle op de naleving van de voorziene taalregeling. Artikel 91, § 6 van het decreet stelt immers het volgende :
"Het instellingsbestuur geeft rekenschap over zijn beleid inzake het gebruik van een andere onderwijstaal dan het Nederlands in een jaarlijks verslag met een overzicht van de doelstellingen en resultaten onderbouwd door kwantitatieve gegevens en over de wijze waarop het de betreffende decretale voorschriften heeft gehandhaafd. Dit verslag wordt aan de Vlaamse regering en aan het Vlaams Parlement bezorgd binnen de drie maanden na het einde van het academiejaar. De Vlaamse regering bepaalt de nadere regelen betreffende de wijze van verantwoording".

Graag had ik van de minister vernomen :

1) Of er reeds een besluit van de Vlaamse regering is dat de verslaggeving door de instellingen over het gebruik van een andere taal dan het Nederlands regelt, en waarin voorzien wordt welke gegevens en op welke wijze die aan de Vlaamse regering en het Vlaams Parlement worden overgemaakt?
2) Zijn er in dit besluit concrete regels voorzien niet alleen voor een uniforme verslaggeving door de instellingen, maar ook voor een gedetailleerde verslaggeving, zowel wat de doelstellingen als de resultaten betreft, zodat het Vlaams Parlement zijn controle op basis van degelijke, volledige en nauwkeurige gegevens kan uitoefenen?

Antwoord

1. Op 11 juni 2004 heeft de Vlaamse Regering een besluit goedgekeurd betreffende de regeling van de wijze van verantwoording van het gebruik van een andere onderwijstaal dan het Nederlands in uitvoering van artikel 91§6 van het decreet van 4 april 2003 betreffende de herstructurering van het hoger onderwijs in Vlaanderen. Het betreffende besluit is op 8 november 2004 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

2. Het besluit omvat een aantal zeer concrete regels over de inhoud van het jaarlijks verslag waarmee de instelling het gebruik van een andere onderwijstaal dient te verantwoorden. De gedetailleerde voorschriften inzake rapportering, zoals uitgewerkt in het besluit, leiden tot een uniforme verslaggeving waardoor het Vlaams Parlement op een degelijke wijze haar controle kan uitoefenen.

Het jaarlijkse verslag dient minimaal volgende kwantitatieve gegevens en verantwoordings-elementen te bevatten:

* een overzicht van de doelstellingen en resultaten:
het instellingsbestuur kan in beperkte mate, indien deze duidelijk een meerwaarde voor de student heeft en de functionaliteit voor de opleiding vergroot, voor een andere taal kiezen. Een algemene motivatie volstaat niet. De instelling moet zeer specifieke argumenten aanhalen waaruit duidelijk blijkt dat de specifieke aard, de inrichting of de kwaliteit van het onderwijs dan wel de herkomst van de studenten een andere taalgebruik verantwoorden.

* een aantal specifieke kwantitatieve gegevens:
deze worden in het besluit gespecificeerd in functie van het betreffende decretale voorschrift (o.a. overzicht opleidingsonderdelen, overzicht opleidingen, overzicht equivalente opleidingen, procentuele verhoudingen, aantal anderstalige docenten, aantal anderstalige studenten...)

* een staving van het toepassen van de decretale voorschriften voor de anderstalige opleidingsonderdelen:
de expliciete motivering naar meerwaarde voor de student en functionaliteit van de opleiding; de aanduiding van het percentage anderstalige opleidingsonderdelen; het aantonen dat (bv. via studentenevaluaties, taaltesten, .... ) de Nederlandstalige docenten de andere taal adequaat beheersen in functie van hun vakgebied.

* een staving van het toepassen van de decretale voorschriften voor de anderstalige opleidingen:
aantonen van het specifieke karakter ten behoeve van buitenlandse studenten; aanduiding van de equivalente opleidingen in het Nederlands; aanduiding van de herkomst van de studenten...

*de gedragscode en de evaluatie van de studenten over de toepassing van deze gedragscode:
het besluit vermeldt de gedragscode als verplicht onderdeel van het jaarlijkse verslag teneinde na te gaan of de desbetreffende decretale verplichting nagekomen is. De toevoeging van de evaluatie van de studenten over de toepassing van deze gedragscode moet toelaten na te gaan of de gedragscode wordt gerespecteerd.

* een overzicht van de kennistoetsen andere taal of Nederlands:
het structuurdecreet bepaalt expliciet dat niet alleen voor de Nederlandstalige opleidingen maar ook voor de anderstalige opleidingen de toegang afhankelijk kan gemaakt worden van het slagen voor een kennistoets in de taal, waarin de opleiding aangeboden wordt.