1999 - 2004

Vragen voor minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, Stevaert

9 February 2000

Schriftelijke Vraag over de "zwarte punten" in de arrondissementen Antwerpen-Mechelen-Turnhout

Vraag

1. Kan de minister mij een overzicht geven van de "zwarte punten" in de provincie Antwerpen (arrondissementen Antwerpen, Mechelen en Turnhout) voor 1998 en 1999?
Bij hoeveel en welke ongevallen waren (lichte) vrachtwagens, autobestuurders, bestuurders van motorrijwielen, fietsers en/of voetgangers betrokken ?
Wat waren de belangrijkste oorzaken van deze ongevallen en volgens welke frequentie?

2. Welke specifieke acties en/of verkeersingrepen zijn er gebeurd of gepland om dergelijke ongevallen in de toekomst te voorkomen?

Antwoord

Door mijn voorganger, de heer Eddy Baldewijns, werd de aanzet gegeven om op basis van een onderbouwde behoefteanalyse een indicatief driejarenprogramma op te maken. Daarom werd de definitie van een zwart punt aangepast en werd voor de opmaak van het investeringsprogramma de kwalificatie "gevaarlijk punt" gebruikt. De redenen hiervoor werden toegelicht bij de presentatie van de objectieve behoefte- analyse in de Commissie voor Openbare Werken.

Een "gevaarlijk punt" is een plaats waar in de laatste drie jaar drie of meer ongevallen gebeurd zijn en waarvoor de prioriteitswaarde, berekend volgens de hiernavermelde formule, ministens 15 bedraagt.

Een "gevaarlijk wegvak" is een zone van 1 km lengte waarbij de prioriteitswaarde, volgens de hiernavermelde formule, groter is dan 70 of het aantal ongevallen groter dan of gelijk aan 20 gedurende de laatste drie jaar.

De formule is P = X + 3Y + 5Z, waarbij P = prioriteitswaarde, X = aantal lichtgewonden, Y = aantal zwaargewonden en Z = aantal dodelijke slachtoffers.
De laatste behoefteanalyse werd opgemaakt op basis van de ongevallen die gebeuren in de periode 1994-1996 en volgens de bovenvermelde formule.

Door de bekende problemen in verband met de lokalisatie van de ongevallen op de NIS-listings (Nationaal Instituut voor de Statistiek), heb ik opdracht gegeven om op de NIS-gegevens uit de periode 1996-1999 een lokalisatieanalyse uit te voeren op basis van het Geografisch Informatiesysteem (GIS). Deze opdracht werd gegeven aan de provinciale overheden, die elk voor hun provincie deze analyse zullen uitvoeren. De resultaten zullen beschikbaar zijn in februari 2001.

De gegevens die hierna worden verstrekt, zijn dan ook het resultaat van een interne, voorlopige inventarisatie uitgevoerd door de administratie
Wegen en Verkeer (AWV) voor het jaar 1998.

Het aantal "zwarte punten" per wegendistrict bedraagt:
Wegendistrict Aantal "zwarte punten"
Antwerpen 72
Brecht 10
Geel 19
Grobbendonk 29
Ruisbroek 39
Vosselaar 17

De belangrijkste oorzaken kunnen op basis van deze inventarisatie niet worden gegeven. Dergelijk onderzoek kan slechts worden uitgevoerd in samenwerking met politie en rijkswacht, waarbij de ongevallenschetsen dienen te worden geraadpleegd. Dit neemt zeer veel tijd in beslag en wordt slechts uitgevoerd bij de beslissing om de heraanleg van een kruispunt op te nemen in het investeringsprogramma.
Op basis van de objectieve behoefteanalyse wordt er beslist waar er prioritair ingrepen dienen te gebeuren. Wat er juist moet worden gedaan, wordt concreet ingevuld bij de uitwerking van het project.
Voor de geplande acties verwijs ik naar het indicatief meerjarenprogramma dat jaarlijks aan het Vlaams Parlement wordt meegedeeld.