2004 - 2009

Vragen voor Vlaams Minister van minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke Kansen, Katleen Van Brempt

21 January 2005

Schriftelijke vraag over de uitbreiding van de fietssnelweg langsheen de HSL-lijn vanaf Brasschaat tot Antwerpen

Vraag

De werken aan de nieuwe, veilige fietsroute langs de hogesnelheidslijn tussen de Bredabaan en de Elshoutbaan zijn zo goed als voltooid. Het vlot berijdbare fietspad ligt er al en wordt binnenkort uitgerust met openbare verlichting.

Ik vraag mij echter af hoe het in Merksem verder moet aan de Kleine Bareel. Deze fietssnelweg, die in eerste instantie het woon-werkverkeer beoogt, kan immers een alternatief vormen voor het autoverkeer tussen Antwerpen en Brasschaat. De huidige plannen voorzien dit echter niet.
In de wandelgangen weerklinken verschillende ideeën om de fietsroute verder te doen lopen tot de stadskern. Zo spreekt men over het volgen van de Bredabaan, wat volgens mij echter niet helemaal realistisch is vanwege de vele zijstraten en de nakende heraanlegging. Anderen denken dan weer aan station Luchtbal of het station van de Dam.

Welke denkpistes circuleren omtrent de fietssnelweg aan de Kleine Bareel?

Zijn er reeds concrete plannen hieromtrent?

Antwoord

Het bedoelde deel van het HSL-tracé werd niet geselecteerd door de provincie in het kader van het uitgetekende bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk. Er werden ook geen vragen gesteld vanuit de gemeente om het betrokken tracé op te nemen in dit bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk.

Dit betekent niet dat de gemeente geen fietspad zou kunnen aanleggen. Hiervoor kunnen zij beroep doen op een subsidie vanuit de provincie, maar deze ligt lager dan voor een fietspad dat wèl opgenomen is in het bovenlokaal fietsroutenet.

De fietssnelweg waarvan sprake kan niet rechtstreeks gekoppeld worden met de subsidiëringsmogelijkheden van het Vlaamse gewest in het kader van het mobiliteitsconvenantenbeleid en meer specifiek met de modules 12 (de subsidiëring van nieuwe afzonderlijke liggende fietspaden langs provincie- of gemeentewegen) en 13 (subsidiëring van nieuwe verbindende fietspaden langs gewestwegen).