1999 - 2004

Vragen voor minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, Stevaert

23 October 2001

Vraag om uitleg over de verkeerssituatie aan het noordelijk gedeelte van de A12

Vraag

De heer Ludwig Caluwé Mevrouw de Voorzitter, mijnheer de minister, geachte collega's, daarnet schetste de heer Holemans de perspectieven met betrekking tot de verkeerssituatie in het Meetjesland op het moment dat de Westerschelde tunnel word afgewerkt. Ik moest daarbij onwillekeurig denken aan de vraag die ik nu zal stellen.

Mijnheer de Minister, toen 7 jaar geleden de plannen werden voorgesteld inzake het rechttrekken van de Leugenbergbocht van de A12, ten noorden van Antwerpen, wou de overheid een groot aantal op- en afritten afsluiten. De burgemeester van Stabroek waarschuwde uitdrukkelijk voor de zeer negatieve effecten voor de verkeerssituatie in haar gemeente; Ze heeft uw voorganger, minister Baldewijns, uitgenodigd om ter plekke na te gaan wat de gevolgen zouden zijn. Hij heeft daar spijtig genoeg nooit de tijd voor gevonden.

Cassandra heeft gelijk gekregen: de verkeerssituatie in Stabroek en omgeving is ondraaglijk. Het verkeer staat permanent vast. De ochtend- en avondspits is bijzonder lang. Eigenlijk kan men overdag niet door Stabroek.

Zodra de oprit Leugenberg klaar is en de kleine oprit aan de Dijkstraat die na lang aandringen openblijft, opnieuw opengaat, zal de toestand enigszins verbeteren. Het ochtendverkeer zal een beetje vlotter verlopen. Voor het namiddag- en avondverkeer dat van de haven wegrijdt, zal dit echter niet het geval zijn.

Er wordt onvoldoende rekening gehouden met het feit dat het gros van de mensen die in de haven werken, in de gemeenten ten noorden van Antwerpen wonen. Het woon- werkverkeer is er dermate groot dat de dorpskom van één enkele gemeente dit niet kan slikken. Toch is dat op dit moment het geval.

Mijnheer de Minister, het schepencollege van Stabroek heeft samen met de bureaus van het district Ekeren en het polderdistrict Berendrecht-Zandvliet-Lillo een lijstje opgesteld met de zaken die dringend en snel moeten gebeuren. Voor wat het polderdistrict betreft, moet er een oprit Zandvliet worden geopend. Het is bizar dat er wel een afrit is maar geen oprit.

In Stabroek is de situatie gevaarlijk want de inrichting van de weg beantwoordt niet aan wat een normale op- en afrit zou moeten zijn. Wanneeer zal de rotonde aan de smalle weg er zijn? Die werd aangevoerd als de ultieme oplossing. Hoe zal ze gerealiseerd worden, en hoe zal ze worden ontsloten richting Leugenberg, richting Blokjesweg of Putsesteenweg en verder weg naar het noorden? Hoe kan daar een verbinding tot stand komen? Is het mogelijk om tter hoogte van de Leugenberg een rotonde in te richten zodat het invoegen van het verkeer daar makkelijker kan verlopen? Gezien de uitzichtloze situatie van het verkeer aldaar zijn dit terechte vragen.

De voorzitter Minister Stevaert heeft het woord.

Minister Steve Stevaert: Mevrouw de voorzitter, collega's, de huidige moeilijk verkeerssituatie is slechts tijdelijk. De werken voor de rechttrekking van de Leugenbergbocht worden voor het grootste deel uitgevoerd buiten het tracé van de huidige weg, en dus met beperkte verkeershinder. Op dit ogenblik zitten de werken in de laatste uitvoeringsfase, waarbij het nieuwe wegvak wordt geïntegreerd in het bestaande wegennet. Vanzelfsprekend kan dat niet gebeuren zonder ernstige verkeershinder. Deze uitvoeringsfase duurt echter ten laatste tot einde november 2001, waarna de verkeerssituatie aanzienlijk zal verbeteren.

Voor een verdere omvorming van de A12 ten noorden van Antwerpen wordt momenteel een streefbeeldstudie opgemaakt. Deze studie moet in het voorjaar van 2002 worden afgerond. In afwachting blijft de oprit van de A12 richting noord aan de Leugenbergbocht voorlopig open. Op basis van de streefbeeldstudie zal worden beslist op welke wijze de A12 verder moet worden omgevormd.

Ik wens momenteel dan ook geen uitspraken te doen over de herinrichting van de complexe afritten Smalle Weg en Zandvliet. Na afronding van de streefbeeldstudie kan worden begonnen met de opmaak van een projectontwerp en een bestek van de werken. Momenteel wordt nog verder onderzocht of een MER-studie noodzakelijk is. Afhankelijk daarvan kan het project ofwel eind 2002 ofwel in de tweede helft van 2003 worden aanbesteed. In het meerjarenprogramma is in elk geval reeds voorzien in kredieten voor de verdere omvorming van de A12 ten noorden van Antwerpen.

Op uw bijkomende punctuele vragen zal ik u en de commissie via het commissiesecretariaat een schriftelijk antwoord bezorgen.

HET BIJKOMEND SCHRIFTELIJK ANTWOORD VAN HET KABINET VAN DE MINISTER

Geachte heer volksvertegenwoordiger,

Via de kabinetschef heb ik "het verlanglijstje" gekregen van Ekeren, het
Polderdistrict en Stabroek inzake de ombouw van de A12 met de vraag om u
bijkomend te informeren.

De meeste vragen van het verlanglijstje zijn alternatieve oplossingen
voor hetzelfde vraagstuk, namelijk een betere oost-west verbinding naar
de A12 en de haven. Elke gemeente probeert dit probleem op haar
grondgebied zo best mogelijk op te lossen met een overbevraging als
gevolg. Het één voorzien moet m.i. daarom ook het andere uitsluiten. Er
zal dus een goede afweging moeten gebeuren in het kader van de
streefbeeldstudie.

Onder voorbehoud van de resultaten van de streefbeeldstudie de volgende
(persoonlijke) bedenkingen :

Het complex Noordland (gelegen ten noorden van Zandvliet) ligt in een
uiterste tip van België. Bijkomende infrastructuur komt vooral de
Nederlanders ten goede en is m.i. dan ook geen prioriteit. Het complex
Berendrecht (gelegen tussen Zandvliet en Berendrecht) is volledig
uitgebouwd. Zo ook het complex op de N111. Ter hoogte van Stabroek
zullen verkeerslichten geplaatst worden zodat de verkeersveiligheid hier
zal verbeteren. De rotonde aan Leugenberg dient in een latere fase
bekeken te worden. De verkeersmensen verwachten dat het verkeer hier
veel gemakkelijker zal verlopen na openstelling van de Leugenberg zodat
aanpassingen aan dit kruispunt dan niet prioritair zijn.

Hamvraag is wat er gebeurt ter hoogte van complex Smalle weg. Vanuit
verkeerskundig oogpunt is de doortrekking van de N122 tot op het complex
Smalle Weg op het eerste zicht waarschijnlijk de beste oplossing. Vraag
is of deze oplossing politiek haalbaar is. Niettemin zal de laatste
gewestplanwijziging waarbij een verbinding tussen het complex Smalle Weg
en de N114 Ettenhoven mogelijk gemaakt is op het terrein de facto tot
deze oplossing zal leiden indien deze verbinding ook effectief aangelegd
wordt. Het verkeer zal dan waarschijnlijk zijn weg zoeken vanaf de N122,
via een kort stukje N11, en via (onaangepaste) lokale wegen zoals de
Bonapartelaan, Rode weg en Rijstraat. Dit lijkt mij echter onhoudbaar
zodat er een alternatief voorzien zal moeten worden voor het gebruik van
deze lokale wegen : de doortrekking tussen N122 en A12 komt dan wel erg
in zicht. Indien men dit niet wenst te doen, zal men op andere plaatsen
ook (halve) oplossingen moeten uitwerken.

De keuze is dan ook simpel : één volledige oplossing of meerdere halve
oplossingen....

Ik hoop u hiermee beter ingelicht te hebben. Formeel geldt
vanzelfsprekend enkel het antwoord dat de minister gegeven heeft in de
Commissie.

Rik Haekens
Kabinet Stevaert