1999 - 2004

Vragen voor minister van Mobiliteit, Openbare werken en Energie, Stevaert

17 October 2002

Vraag om uitleg over de Antwerpse Ring en de verschillende plannen

Vraag

De heer Ludwig Caluwé : Mevrouw de voorzitter, mijnheer de minister, geachte leden, met deze vraag blijven we in Antwerpen. De Antwerpse Ring krijgt hier veel aandacht, omdat het het drukst bereden stukje autosnelweg in heel Vlaanderen is.

Momenteel worden er terzake grootschalige plannen in het vooruitzicht gesteld, met het rond maken van de Ring, de Oosterweelverbinding en de grote onderhoudsbeurt voor de bestaande Ring. Deze plannen vormen het voorwerp van talloze onderzoeksprojecten en studies, en moeten bovendien bekeken worden tegen de achtergrond van het Masterplan Antwerpen. Met mijn vraag wil ik op de eerste plaats de samenhang daarvan nagaan.

De uitvoering van het Masterplan zal voor een opeenvolging van werken in het Antwerpse zorgen, met de nodige mobiliteitsproblemen tot gevolg. Dat is noodzakelijk om op langere termijn een structurele oplossing voor het fileleed te realiseren, maar ondertussen werken de stad Antwerpen en de verschillende districten aan een stedelijk mobiliteitsplan, onderverdeeld in deelmobiliteitsplannen. Dit moet trouwens gebeuren in het kader van het convenantsbeleid van de Vlaamse regering. Onvermijdelijk worden hierin ook de projecten uit het Masterplan behandeld en worden er uitspraken gedaan over openbarevervoersassen, invalswegen, Singel en Ring. Onduidelijk is hierbij of het mobiliteitsplan van de districten en van de stad enkel akte kan nemen van wat het Masterplan vooropstelt, of de geïntegreerde visie van het mobiliteitsplan nog wijzigingen aan het Masterplan tot gevolg kan hebben.

Er is sprake van een aantal onderhoudswerken aan de Ring van Antwerpen, die reeds gepland waren voor 2000, maar telkens werden uitgesteld.Tijdens de komkommertijd werden die nu opnieuw belicht en flink in de pers uitgesmeerd. Hoe zit het nu juist daarmee ? Wat is het precieze tijdschema ? Wat is nu de definitieve datum ? Zal dit inderdaad de definitieve datum zijn ? In april lazen we nog dat dit zou gebeuren vanaf 2003, en alles in één keer. Later hoorden we dat het voor één richting zou gebeuren in 2004, en voor een andere in 2005. Kunt u hierover uitsluitsel geven, mijnheer de minister ?

Wordt bij dit grondig onderhoud van de Ring rekening gehouden met de keuze die men maakt over de toekomstige functie van de Ring, en dat samenhangend met de toekomstige functie van de Singel ? Of zal men nu een groot onderhoud doen, en zal men dan binnen enkele jaren, in functie van de dan gemaakte keuze terzake, alles opnieuw moeten omgooien ? Dat heeft ook te maken met de keuzes die men maakt in het Mobiliteitsplan Antwerpen en de verhouding die dat plan heeft ten opzichte van het Masterplan. Dit zou wel eens tegenstrijdig kunnen zijn. Een aantal districten hebben immers alleszins keuzes gemaakt waardoor aan de Singel en de Ring een functie wordt gegeven die toch wat anders is dan die waar het Masterplan van uitgaat.Wat is de verhouding tussen die twee plannen, waarvan het ene al grotendeels is afgerond en het andere nog in opmaak is ?

Minister Steve Stevaert : Mevrouw de voorzitter, geachte leden, fase 1 vindt plaats van begin 2003 tot voorjaar 2004. Dat is de fase van de voorbereidende werken en verdere inspectie, met weinig verkeershinder. Fase 2 vindt plaats van voorjaar 2004 tot oktober 2004.

Die fase bevat de aanpak van de eerste hoofdrichting zodra alle minderhindermaatregelen in exploitatie zijn. Hierbij blijft verkeer mogelijk in de beide rijrichtingen. De beschikbare ruimte wordt maximaal benut, door middel van versmalde rijstroken voor de resterende rijweg op minimaal twee maal twee rijstroken. De aansluitingen met de autosnelwegen blijven intact. De Kennedytunnel wordt aangepakt in de loop van juli en augustus. Fase 3 vindt plaats van oktober 2004 tot februari 2005. Dat is een fase van voorbereidende werken en omschakeling van de signalisatie,met weinig verkeershinder. Fase 4 vindt plaats van februari 2005 tot oktober 2005. Dan wordt de tweede hoofdrichting aangepakt, volgens dezelfde werkwijze als de eerste hoofdrichting.

De huidige aanbesteding behelst voornamelijk niet convenantgebonden onderhoudswerken en houdt uiteraard rekening met de ring rond Antwerpen zoals hij nu opgevat is. De mogelijke impact van het Masterplan behelst de interactie tussen de Singel en de Ring en speelt zich dus voornamelijk af buiten de werfzone. Indien er aanpassingen nodig zijn, zullen die in elk geval relatief beperkt zijn. Er is dan ook geen enkele reden om het onderhoud van de Ring, dat ondertussen dringend geworden is, ondergeschikt te maken aan de verdere uitwerking van het Masterplan Antwerpen.

Het Masterplan Antwerpen is een gewestelijk mobiliteitsplan van hogere orde dat goedgekeurd werd door de Vlaamse regering en is in die zin een randvoorwaarde voor de andere deelmobiliteitsplannen op het lager beleidsniveau. Het Masterplan Antwerpen is een opsomming van de meest prioritaire grote ingrepen op het vlak van wegen, waterwegen en openbaar vervoer om op die manier de verkeerscongestie in de ruime regio van Antwerpen weg te werken.

Dit betekent niet dat er bij de opmaak van de stedelijke deelmobiliteitsplannen geen ruimte is voor de uitwerking van andere projecten die de stad wenselijk acht voor de oplossing van de mobiliteitsproblematiek. De lokale mobiliteitsplannen moeten ook aangeven hoe de mobiliteitsprojecten van het hogere niveau het best kunnen worden geïntegreerd met de mobiliteitsprojecten op het lokale niveau.

De verdere uitwerking van de deelmobiliteitsplannen van de stad Antwerpen kan de ingrepen van het Masterplan dan ook maximaal laten renderen. Er is dan ook geen reden om de studie van die mobiliteitsplannen niet voort te zetten.Tot slot is het ook zo dat het Masterplan Antwerpen in nauw overleg met de stad Antwerpen verder wordt bestudeerd en uitgewerkt. Deze aanpak verzekert een integrale, multimodale en gecoördineerde werkwijze.

De Singel is volgens het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen een weg van categorie primair II, en heeft dus een verzamelfunctie op Vlaams niveau. Het is dan ook logisch dat de functie van de Singel niet verandert naargelang het district dat hij doorkruist. Daarom wordt nu zeer grondig nagedacht over de juiste invulling van de functie van de Singel op het terrein, zodat hij een rol kan spelen die overeenkomt met die wegcategorie.

Verder zijn er omtrent de Singel nog absoluut geen beslissingen genomen. Het is dan ook voorbarig te stellen dat er in verschillende districten van het Masterplan tegengestelde visies zouden bestaan over de toekomst van de Singel.

De heer Ludwig Caluwé : Mijnheer de minister, ik dank u voor uw antwoord. Ik wil er nog op wijzen dat in de ontwerpen van de verschillende opties voorstellen zitten om enerzijds de Ring terug te brengen tot twee maal drie rijstroken en nog enkel de mogelijkheid te geven de ring te verlaten via de grote autowegen, en anderzijds een parallelweg aan te leggen met twee maal twee rijstroken, twee aan de ene kant en twee aan de andere kant.

De Singel zou dan een heel lokale functie krijgen. Die optie betekent een grondige verandering van de huidige toestand en het huidig tracé. In dat geval zou dan pas twee of drie jaar na een grondig onderhoud van de Ring alles opnieuw worden omgegooid.