1999 - 2004

Vragen voor de Minister-president en minister van Financiën, Begroting, Buitenlands beleid en Europese aangelegenheden, Patrick Dewael

4 July 2001

Actuele Vraag over de reactie op het advies van de Vlaamse regering betreffende het investeringsplan van de NMBS

Vraag

De voorzitter : Aan de orde is de actuele vraag van de heer Caluwé tot de heer Dewael, minister-president van de Vlaamse regering, Vlaams minister van Financiën, Begroting, Buitenlands Beleid en Europese Aangelegenheden, over de reactie op het advies van de Vlaamse regering betreffende het investeringsplan van de NMBS. Minister Stevaert zal antwoorden in de plaats van minister-president Dewael.

De heer Ludwig Caluwé (Op de tribune) : Mijnheer de voorzitter, mijnheer de minister-president, mijn heer de minister, geachte collega's, enkele weken geleden heeft het Vlaams Parlement een resolutie goedgekeurd over het advies van de Vlaamse regering over het investeringsplan voor de NMBS. Deze resolutie werd gedeeltelijk unaniem goedgekeurd en gedeeltelijk alleen door de meerderheid. Het advies dat de regering uiteindelijk heeft bekendgemaakt, noemde ze zelf positief. Die kwalificatie moet waarschijnlijk in het licht van de 'newspeak' van deze regering worden gezien. De inhoud van het advies sloot immers aan bij de voorwaarden die het Vlaams Parlement had gesteld, en die voorwaarden zijn strijdig met grote delen van het investeringsplan.

Mevrouw Durant, de federale minister van Vervoer, deelt de visie van het Vlaams Parlement niet. Dat blijkt uit haar antwoord op een aantal vragen die ik haar stelde in de Senaat, en uit verklaringen in de pers. Ze is het er niet mee eens dat de Vlaamse regering met dit advies de getrokken krijtlijnen te buiten gaat. Op die manier wordt alles opnieuw in vraag gesteld. Er kan geen sprake zijn van een wijziging van de 60/40-verdeelsleutel, en er mogen ook geen projecten uit deze verdeelsleutel worden gehaald. De afgelopen weken heeft de federale regering meermaals geprobeerd om een akkoord te bereiken over deze onderwerpen, maar dat is haar niet gelukt.

Vanmorgen heb ik gelezen dat in de werkgroep-Coene een akkoord zou zijn bereikt. Als dat zo is, dan neem ik aan dat onze essentiële voorwaarde daarin is opgenomen : de spoorinvesteringen ten behoeve van de luchthavens en de zeehavens moet men uit het verdeelmechanisme lichten. Kan de ministerpresident bevestigen dat dit nog steeds het standpunt van de Vlaamse regering is, en hoe zal hij reageren als mocht blijken dat de federale ministerraad een ander standpunt inneemt ?

Minister Steve Stevaert (Op de tribune) : Mijnheer de voorzitter, geachte collega's, de Vlaamse regering heeft het standpunt van het parlement overgenomen en dat overgemaakt aan de federale regering. Het lijkt ons verstandig de uitspraken van de Waalse regering over dit dossier niet te becommentariëren.

Het is goed dat de federale overheid over dit dossier vergadert. Ik wil geen intentieprocessen maken. De federale overheid wil tegemoetkomen aan onze suggesties en bekommernissen. De discussie of het glas nu half vol of half leeg is, is niet zinvol. Mijn standpunt is : als het glas maar groot genoeg is.

De heer Ludwig Caluwé : Ik heb mijn vraag gesteld aan minister-president Dewael, maar ik heb een antwoord gekregen van minister Stevaert. Past deze bevoegdheidsverschuiving in de regeling waarbij de VLD een extra minister krijgt ? (Opmerking van minister-president Patrick Dewael)

Het is juist dat de heer Stevaert minister van Mobiliteit is. (Opmerking van de heer Eric Van Rompuy) Ik maak me zorgen over het antwoord van minister Stevaert. In dat antwoord herhaalt hij niet het duidelijke standpunt dat we hier hebben ingenomen : de investeringen ten behoeve van de luchthavens en de zeehavens moeten uit het verdeelmechanisme worden gelicht. Mijnheer de minister, ik had erop gerekend dat u dat hier zou bevestigen. Als u dat had gedaan, dan was ik er zeker van dat dit ook zo zou gebeuren. Het feit dat u dat hier niet doet, doet me vrezen dat van ons krachtig standpunt van enkele weken geleden niet veel zal overschieten.

Ik betreur dat u dat niet in het debat hebt gebracht toen vorige week een koehandel is opgezet in het kader van Lambermont. Toen is met miljarden gegooid, en steeds in dezelfde richting. Als u toen het investeringsplan voor de spoorwegen ter sprake had gebracht, was het misschien mogelijk geweest een beter resultaat te bereiken dan wat morgen of overmorgen waarschijnlijk bekend zal worden gemaakt.