1999 - 2003

Vragen voor Minister van Mobiliteit en Vervoer, Isabelle Durant

9 November 1999

Schriftelijke Vraag over Lijn 12

Vraag

Op 26 september 1999 is de dienstregeling aangepast, zo ook de regeling op lijn 12.

Bij deze nieuwe regeling werd de eerste trein vertrekkende uit Essen om 04.44 uur afgeschaft. Het merendeel van de gebruikers van deze trein, waren personen die in het ploegenstelsel werkten. Voor hen is het sinds 26 september 1999 onmogelijk geworden om via het openbaar vervoer hun werkplaats te bereiken. Hierdoor zien zij zich verplicht over te stappen op privé-vervoer.

Wil de geachte minister bij de NMBS aandringen, opdat deze vroege verbinding zo spoedig mogelijk opnieuw zou ingericht kunnen worden ?

Uit onze contacten vernemen wij dat er iedere nacht een « machinistentrein » het traject Antwerpen/Essen uitvoert. Leeg, terwijl deze trein personen zou kunnen vervoeren die tot de late uurtjes al dan niet culturele activiteiten bijwoonden. Kan deze rit binnen de reguliere dienstregeling opgenomen worden ?

Tot slot dank ik de geachte minister voor haar antwoord op mijn vraag nr. 18 (Vragen en Antwoorden, Senaat, 1999-2000, nr. 2-1, blz. 27), met betrekking tot de Benelux-verbinding, maar vraag de geachte minister, om bij een volgende herschikking van de dienstregeling, in een halte te Essen te voorzien.

Antwoord

Wegens de zeer lage bezetting was het niet langer verantwoord de P-trein 7252, die om 4 u 44 vertrekt te Essen, in te leggen. Meestal werden inderdaad slechts een tiental instappende reizigers geteld.
De afschaffing van deze P-trein kadert in het geheel van maatregelen waarbij over het hele net verschillende P-treinen werden geschrapt tengevolge van lage bezettingen.
Na de laatste L-trein die om 00 u 19 aankomt te Essen, rijden enkel nog goederentreinen tussen Antwerpen en Essen. Het laatavondaanbod op lijn 12 beantwoordt bovendien aan de huidige vraag.
Er zijn geen plannen om de IC B te laten stoppen in Essen.