1999 - 2003

Vragen voor Minister van Mobiliteit en Vervoer, Isabelle Durant

28 October 2017

Schriftelijke Vraag over het fietsverkeer in de Haven

Vraag

Na het doortrekken van de Leugenbergbocht en het afschaffen van de verkeerslichten aan het vliegveld in Hoevenen, zijn alle fietsontsluitingen vanuit het woongebied naar de haven van Antwerpen afgesneden. Alleen het zeer drukke en fietsgevaarlijke afrittencomplex te Stabroek en de ontsluiting langs en door het rangeerstation Antwerpen Noord resten nog. Dit laatste is echter op dit ogenblik ook een oneigenlijke en vermoedelijk niet reglementaire oplossing. Hier zou een volwaardige oplossing moeten uitgewerkt worden.

Is de NMBS bereid om mee te werken aan de realisatie van een volwaardig fietspad doorheen het rangeerstation Antwerpen Noord?

Antwoord

Het vormingsstation Antwerpen-Noord is te beschouwen als een grote industriële vestiging van de orde General Motors of BASF, waar de toegang voor onbevoegden niet kan toegestaan worden.

Een toegangscontrole is noodzakelijk om:

* ten allen tijde kennis te hebben van het aantal personen aanwezig op de stationssite en waar deze zich bevinden;

* de bezoekers kennis te laten nemen van de rampen- en brandconsignes;

* de Seveso-richtlijn na te leven gelet op de (tijdelijke) aanwezigheid van spoorwagen met gevaarlijke goederen;

* vandalisme in te dijken;

* joy-riding tegen te gaan;

Een mogelijke oplossing kan erin bestaan dat de fietsers een route volgen vanuit Hoevenen, via de Edisonwijk, onder de sporen via het 'oude' tracé van de A12 om vervolgens via het domein Muisbroek de Noorderlaan te bereiken. Dit vereist echter enkele ingrepen, uit te voeren door de wegbeheerder van de A12.