1999 - 2003

Vragen voor Minister van Mobiliteit en Vervoer, Isabelle Durant

22 December 2000

Schriftelijke Vraag over de oorzaken van de vertragingen op de Lijn Antwerpen - Essen

Vraag

Op het ogenblik van het in gebruik nemen van de HST op het bestaande net en bij de start van de werken aan het Centraal Station, ontstonden er telkens vertragingen op de lijn. Na verloop van tijd en na een aantal ingrepen, werden deze problemen echter opgelost. Volgens reizigers op dit traject lijken de vertragingsproblemen in de voorbije maanden echter opnieuw te ontstaan.

Daarom volgende vragen :

1. Hoeveel L-treinen liepen vertraging bij aankomst op de trajecten Antwerpen Berchem-Essen/Essen-Antwerpen Berchem tussen 1 november 2000 en 20 december 2000 ? Welke vertragingen liepen zij op ? Graag uw antwoord in minuten, per trein, per traject.

2. Hoeveel IR-treinen liepen ­ tijdens dezelfde periode ­ vertraging op bij aankomst op de trajecten Antwerpen-Essen/Essen-Antwerpen en welke vertragingen liepen zij op ? Graag uw antwoord in minuten, per trein, per traject.

3. Welke waren de oorzaken voor deze vertragingen ? Graag uw antwoord per vertraging.

4. Wat was de nationale gemiddelde vertraging per traject gedurende deze periode ? Welke waren de meest voorkomende redenen voor vertragingen op het Belgisch net gedurende deze periode ?

Antwoord

De regelmaat van de L-trein Antwerpen-Berchem-Essen bedroeg in percentage uitgedrukt, zonder neutralisatie :

· in november 2000 :

­ richting Essen : 87,0 %;

­ richting Antwerpen-Berchem : 91,1 %;

· in december 2000 :

­ richting Essen : 92,8 %;

­ richting Antwerpen-Berchem : 89,9 %.

De gemiddelde vertraging per L-trein bedroeg :

· in november 2000 :

­ richting Essen : 2 min. 25 sec.;

­ richting Antwerpen-Berchem : 1 min. 23 sec.;

· in december 2000 :

­ richting Essen : 1 min. 30 sec.;

­ richting Antwerpen-Berchem : 1 min. 20 sec.

De oorzaken zijn zeer divers :

­ aanrijding persoon in Kontich;

­ tussenkomst dienst 100 voor zieke persoon in Kalmthout;

­ tractieproblemen Beneluxtrein;

­ beschadiging kabel bij werken;

­ storing elektrische voeding in Berchem;

­ averij motorstel;

­ wisselstoring in Berchem;

­ tijdelijke snelheidsbeperkingen van 13 november 2000 tot 4 december 2000 tussen Kapellen en Essen voor het vervangen van dwarsliggers. Alle treinen liepen hierdoor 3 minuten vertraging op.

De regelmaat bij aankomst van de IR-trein Jambes-Essen bedroeg in percentage uitgedrukt, zonder neutralisatie, bij aankomst in Essen :

­ in november 2000 : 82,5 %;

­ in december 2000 : 81,9 %.

De gemiddelde vertraging per trein op deze relatie bedroeg :

­ in november 2000 : 3 min.;

­ in december 2000 : 2 min. 54 sec.

Aangezien de vertraging van de treinen gemeten wordt op het eindpunt en in de Noordzuidverbinding van Brussel, kan de NMBS geen cijfers voorleggen bij aankomst in Antwerpen-Centraal.

De oorzaken van de vertragingen zijn :

­ problemen met de vierledige motorstellen;

­ zeer lang traject, waar moeilijke spoorwegknooppunten met grote investeringswerkzaamheden (Antwerpen-Centraal, Namen) de regelmaat negatief kunnen beïnvloeden door de huidige beperkte exploitatiemogelijkheden;

­ afhankelijkheid van de regelmaat van de IC B-relatie (Amsterdam-Brussel), vooral in de richting Brussel;

­ adhesieproblemen in de maand november.

Het algemeen cijfer van de regelmaat voor het hele net bedroeg :

· in november 2000 :

­ zonder neutralisatie : 89,6 %;

­ met neutralisatie : 92,3 %;

· in december 2000 :

­ zonder neutralisatie : 91,2 %;

­ met neutralisatie : 93,3 %.

De gemiddelde vertraging per trein bedroeg :

­ in november 2000 : 1 min. 48 sec.;

­ in december 2000 : 1 min. 34 sec.

De oorzaken voor de vertragingen waren :

­ verschillende vertragingen ten laste van derden (wanhoopsdaden en ongevallen);

­ gevolgen van belangrijke investeringswerkzaamheden;

­ storingen infrastructuur;

­ defecten materieel;

­ gebrek aan adhesie die de regelmaat op sommige lijnen sterk hinderde.